Húzd ki a hátad!

SPEEDFIT | 2017.06.16 16:00

Sokszor hallhattuk családtagjainktól, ismerőseinktől, de akár a tanárainktól is fiatalabb ko-runkban ezt az intelmet. Sajnos joggal, mivel korunk egyre nagyobb civilizációs problémájává nőtte ki magát a helytelen testtartásunk.

Míg fiatalabb korunkban csak vállat rántottunk, ma már komolyabb következményeivel szembesülhetünk. Sokszor fáradnak el bizonyos testtájak (nyak, derék, láb stb.), aminek eredményeképp előbb vagy utóbb valamilyen fájdalom lép fel ezeken a területeken. A rossz hír az, hogy - ha nem teszünk ellene, akkor - ezek panaszok csak fokozódni fognak.

Míg fiatal korban megelőzhetőek és jól korrigálhatóak ezek a tartáshibák vagy akár ortopédiai elváltozások (Scheuermann-kór, Scoliosis stb.), addig felnőtt korban az idő előrehaladtával ezen lehetőségek köre egyre szűkül.

Napjaink legnagyobb problémája az inaktív életmód. A gyerekek többsége szívesebben választja a számítógépes játékokat vagy a tv-t, mint bármely más mozgással járó tevékenységet. Felnőttkorban pedig a sok (ülő)munka és az azzal járó stressz rányomja bélyegét a tartásunkra.


A helyes tartás

Biomechanikailag helyes testtartás az, amikor a szalagok és az ízületi tokok feszülése fiziológiásan megfelelő és a tartó izmok (testtartásért felelősek) harmonikusan együttműködnek.

Oldalnézetből a testen áthaladó súlyvonal (piros) a következő pontokat metszi a testet.

 

A legjellemzőbb helytelen tartások:

Az előrehelyezett fej az egyik leggyakoribb tünete az ülő életmódnak. A lakosság zöme a számítógép előtt tölti a munkaidejének vagy a szabadidejének nagy részét, eközben a fejtartásra nem figyelve egyre közelebb engedi a fejét, mellyel túl nagy terhet tesz a nyaki csigolyákra. Emiatt a nyaki feszítők izmai megnyúlnak, gyengülnek, a hajlítóké pedig rövidülnek.

Az előreesett vállak, púpos hát és a szárnyas lapockák sokszor kapcsolódnak egymáshoz. Ez a tartás a hátizmok (alsó trapézizmok stb.) gyengeségére és megrövidült mellizmokra utal. Ez is tipikus következménye lehet a rendszeres számítógép előtt ülő életmódnak.                                                                                  

 Ide sorolhatóak a medence dőlésszögéből eredő problémák. Az előredőlt medencéhez (más néven lordotikus tartás) tartozik, hogy a medence körüli hasizmok gyengültek, túlnyúltak, ágyéki szakaszon a mélyhátizmok zsugorodtak és sokszor a csipőhorpaszizom megrövidült. Az egész napi ülőmunka eredményezheti ezt a tartást.


Befelé dőlő térd és boka a legjellemzőbb alsó végtagi hiba a tartásban. Okozója lehet lúdtalp (láb hosszanti boltozatának ellapulása), de akár a túlsúly is. Megállapítása egyszerű, ha cipők sarkának belső része kopott, akkor valószínűleg ezzel a problémával állunk szemben.

 

Hangsúlyozni szeretném, hogy a fentiekben csak izomeredetű tartáshibákat említettem. Ezeknek a tartásoknak a hátterében egyéb veleszületett, szerzett vagy degeneratív gerincbetegségek is állhatnak.

Ha bármelyik elváltozást, deformitást tapasztal a hétköznapok vagy akár a sportolás során, akkor érdemes felkeresni egy személyi edzőt, gyógytornászt vagy ortopéd orvost.

Következő alkalommal olyan gyakorlatokat mutatok be, amelyek javítják ezeket a rossz tartásokat és erősítik korrigált helyzeteket.

Írta:
Nagy Melinda
Személyi edző
Speedfit

Képek: Lippincott Williams & Wilkins (2010): NASM Essentials of Corrective Exercise Training