Az ideális edzőcipő

SPEEDFIT | 2019.10.17 12:50

Minden ember számára más és más cipő való, mégpedig azért, mert eltérő lábmérettel, lábformával rendelkezünk. Ráadásul, különbözhet az edzésmunkánk is.

Az ideális edzőcipő megtalálása

Keress fel egy olyan szaküzletet, ahol számítógépes lábanalízisre van lehetőség, ahol megtudhatod, milyen cipőket ajánlanak a te lábformádhoz és edzésedhez!

Mindig próbálj fel többfélét, amíg meg nem találod az igazán kényelmes típust! A legfontosabb tulajdonságok a méret/forma, a csillapítás és a stabilitás.

A lábápolás az ideális lábbelivel kezdődik. A nem optimális cipő különféle panaszokat és sérüléseket okozhat, ezek kockázata nagymértékben csökkenthető, ha a lábadra jól passzoló, kifejezetten edzésmunkádhoz tervezett cipőt viselsz.

Minden alkalommal méresd meg a talpad, ha új lábbelit vásárolsz, ugyanis a lábméret változhat!

Ha teheted, minden sporttevékenységhez legyen külön edzőcipőd!

Miről árulkodik cipőd?

A cipő talpának kopása megmutatja, hogy a talp melyik részére terhelsz edzés közben. Ha nem egyformán kopik, a két láb eltérő mértékben dől, ez befolyásolja az edzésmunkát és akár sérüléshez is vezethet. Érdemes szakorvoshoz fordulnod, mert talpbetétre lehet szükséged az egyenlőtlenség korrigálására. Ez attól függ, hogy milyen mértékű az eltérés, mert egyszerű talpizom erősítő gyakorlatokkal is korrigálható a probléma.

  • Normál dőlés: Ha a lábfej legfeljebb 15%-kal fordul befelé, normál lábtartásról beszélünk.
  • Túlzott befelé dőlés: Ha a boka 15%-nál többet dől befelé, az túlpronálásnak számít. A talpboltozat jellemzően alacsony. A túlpronálás nagyon gyakori probléma, ilyenkor a talpboltozat lesüllyed és kisimul, mert a boka és a lábfej befelé dől. Túlpronálás korrekciója: A gyógybetét vagy talptorna kiemeli a lesüllyedt boltozatot és megelőzi az ebből adódó panaszokat.
  • Kifelé dőlés: Ha a cipő talpának külső élén jelentkezik a kopás, a láb alulpronáló vagy szupináló, a boka kevesebb, mint 15%-ot dől befele.

Időben cseréld cipőid, mielőtt a kopás jelei meglátszanak rajta! Ez azonban, függ a cipő minőségétől, edzésmódszertől, a talajtól, a testsúlytól. Ha már nem megfelelő a cipő szerkezete, az ízületekre nagyobb erő hat, ami növeli a sarokfájdalom, izomfáradás és a túlterheléses sérülések kockázatát.

A túl kicsi cipő bütyköt, tyúkszemet, a köröm sérülését, érzéketlenséget vagy zsibbadást okozhat.

A túl nagy cipő dörzsölhet, ami vízhólyagok és bőrkeményedések kialakulásához vezethet, vagy akár a talpi bőnye gyulladásához.

Ha nem sikerül megfelelő cipőt találnod, érdemes ortopéd szakorvos véleményét kérned, aki esetleg talpbetétet ír fel, amely korrigálja a hibás lábállást és segíti a helyes mozgást. Vagy gyógytornász, rehabilitációs trainer segít elsajátítani azokat a gyakorlatokat, amelyek kimondottan a te talpizmaidra vannak tervezve.

 

Készítette:

Süle Szilvia

Személyi edző és rehabilitációs trainer