Olajok főzéshez, sütéshez

SPEEDFIT | 2019.12.02 18:10

Segítünk, itt az olajkisokos! Sokféleképpen és sokfélét főzünk, de van, amiben a megszokásaink rabjai vagyunk. Például, ha olajat választunk. Legyünk őszinték, hányszor választunk főzéshez/sütéshez is olívaolajat? Pedig nem mindig az a legjobb megoldás.

Lenmagolaj

Finom az íze, a füstpontja viszont rendkívül alacsony, legjobb, ha nem is melegítjük, csak készételekhez keverjük hozzá, krémlevesekhez, salátákhoz, krémekhez, például hummuszhoz. De magában is ehetjük, egy–egy kanállal naponta.

Érdemes minél gyakrabban fogyasztani, hiszen nagyon egészséges, ómega 3 zsírsavban gazdag, pörgeti az anyagcserét, segít az emésztőrendszer egészségének helyreállításában. Ha azt szeretnénk, hogy ne romoljon meg a felnyitás után gyorsan, ügyeljünk a helyes tárolásra: sötét és hűvös helyen tartandó.

Dióolaj

Hasonlóan a lenmagolajhoz, a dióolajt sem sütésre, főzésre használjuk, hiszen a füstpontja nagyon alacsony. Érdemes viszont fogyasztani, dresszingként. Gyulladáscsökkentő hatása ismert, omega 3 zsírsavakban gazdag, különleges ízvilágú, egészséges olaj.

Mogyoróolaj

Az ízét tekintve az egyik legizgalmasabb olaj. Nagyszerű mogyorós ízt kölcsönöz az ételeinknek, használjuk süteménykészítéshez, de bátran hússütéshez is. Füstpontja magas, ezért szinte bármihez alkalmazhatjuk. Telített zsírsavakban szegény, telítetlen zsírsavakban viszont gazdag.

Szezámolaj

Remek ízű olaj, kiváló alternatívája lehet a földimogyoró olajnak. Hidegen sajtolt olaj, magas füstponttal. Telítetlen zsírsavakban gazdag. Kifejezetten jó alap lehet, ha az ázsiai konyha remekeit készítenénk otthon, például édes-savanyú csirkét vagy pirított tésztát. Keverhetjük krémlevesekhez is, ha különleges ízt szeretnénk kölcsönözni nekik. Gazdaságos megoldás ugyanakkor, kevés is elég belőle.

Sáfrányolaj

Ómega 9 zsírsavakban gazdag, telített zsírsavakban viszont szegény. Az egyik legmagasabb füstpontú olajfajta. Hidegen sajtolt verziót válasszunk belőle.

Avokádóolaj

Újabb kihívója akadt a kókuszolajnak az egészségtudatosok körében. Finomítatlan és egyszeresen telítetlen zsírsavakban gazdag, a füstpontja viszont magas. Az íze nem túl intenzív, E-vitamin tartalma magas. Állaga a többi olajhoz képest kicsit sűrűbb, krémesebb. Az ára igencsak borsos, viszont pár hónapig eláll, így különlegesebb alkalmakkor jól jöhet, ha van otthon.

Repceolaj

Telítetlen zsírsavakban gazdag, telített zsírsavakban viszont szegény, koleszterint szinte alig tartalmaz, E-vitamin tartalma viszont magas. Magas füstpontja és viszonylag neutrális íze miatt érdemes sütéshez használni. Lepiríthatjuk rajta a húst, különböző halakat, használhatjuk grillserpenyőben való sütéshez is. Legjobb, ha hidegen sajtolt verziót veszünk.

Extraszűz olívaolaj

A legtöbb háztartásban megtalálható. Nem mindegy azonban, hogy milyen típust választunk, ha igazán minőségit szeretnénk venni, sajnos mélyebben a pénztárcánkba kell nyúlni. Az extraszűz azzal érdemli ki a nevét, hogy a szüretelés után 24 órán belül már el is kezdik a feldolgozását. Az igazán jó minőségű olaj rendkívül egészséges, E-, D-, és K- vitaminban és káliumban, cinkben gazdag.

Remek dresszing, de egy jó minőségű olaj még magában is finom, tunkolhatjuk kenyérrel, de sokat tehetünk az egészségünkért akkor is, ha naponta egy-egy kanállal fogyasztunk belőle. Az olaivaolaj füstpontja 180°C, vagy lehet vele sütni, főzni, de inkább csak csirkét vagy halat forgassunk benne, olyan húsokat, zöldségeket, amelyek gyorsan átsülnek.

Speedfit

Forrás: www.dietaesfitnesz.hu