Mi a lassú szénhidrát diéta és hogyan segít a fogyásban?

A Slow Carb Diet -et (lassú felszívódású szénhidrátok diétája) eredetileg Timothy Ferris kezdte el népszerűsíteni a 2010-es A 4 órás munkahét című könyvében. Azt mindenesetre érdemes észben tartanunk, hogy Tim egy technológiai szakértő és befektető elsősorban, nem dietetikus vagy táplálkozási tanácsadó. Ebben a cikkben az Ő ajánlását gondoltam tovább és egészítettem ki, saját tapasztalataimra és az általam tanultakra hagyatkozva.

A könyv szerint, Ferris az emberi test meghackelésének a kihívása közben fejlesztette ki a táplálkozásnak ezt a megközelítését. Saját bevallása szerint, egy könnyű utat talált, amivel kilóktól lehet megszabadulni ésszerű időn belül, tette mindezt élsportolók, orvosok és személyes tapasztalataikra hagyatkozó profik segítségével.

Hogyan áll össze a terv?

A terv 6 alappilléren nyugszik.

  1. kerüld el a feldolgozott szénhidrátokat, mint például a lisztek, cukrok és az abból készült kenyereket, tésztákat.
  2. rendszeresen ugyan azt a néhány ételt kell enned, ami azt jelenti, hogy nem dobhatod a kukába a salátát mikor már eleged van belőle. Ugyanakkor azt nem jelenti, hogy minden nap ugyan azt muszáj enni, hiszen hetente 50 különféle élelmiszert kellene elfogyasztani
  3. nem fogyaszthatsz folyékony kalóriákat, kivétel 1-2 pohár száraz vörösbor naponta
  4. kerülendők a gyümölcsök, viszont az avokádó és a paradicsom javasolt
  5. egyszer egy héten megengedett a cheat day (csaló nap) – lehetőleg szombaton
  6. súlyzós edzéshez a természetben megtalálható, feldolgozás nélkül ehető szénhidrátok mértékkel való fogyasztása: rizs, burgonya, édesburgonya

A Healthline szerint, ennek az ajánlásnak a célja, hogy maximális eredményeket nyújtson a lehető legkevesebb ráfordítással.

Mit ehetünk?

Bármit elfogyaszthatsz, amit csak akarsz, ha a következő 5 csoport valamelyikéből származik: állati eredetű fehérjék, zöldségek, hüvelyesek, zsírok és fűszerek.

Így a tejtermékek, gyümölcsök és a pékáruk ki vannak zárva.

Lényegében, ez egy nagyon egyszerűsített low carb (alacsony szénhidrát tartalmú) terv, ami magas főleg fehérjében és rostban.

Ami a kipróbálást illeti!

Általánosságban elmondható, hogy teljes ételcsoportokat nem érdemes elhagyni hirtelen, rövid idő alatt. A túl szigorú és túl gyorsan bevezetett diéta csak éhség rohamokhoz vezet és egy egészségtelen kapcsolathoz a táplálkozással. Ezen kívül tápanyaghiányt is okozhat.

Ez a terv azért tiltja a gyorsan felszívódó szénhidrátokat, gyümölcsöket és a tejtermékeket mert azok inzulin válaszra kényszerítik szervezetünket.

Az inzulin egy raktározó hormon, ami a felesleges vércukrot eltávolítja a vérből étkezések után. A probléma azzal van, hogy az inzulin a felesleges vércukrot a zsírszövetbe tudja elraktározni javában pláne akkor, ha nem élünk aktívan nem edzünk, sportolunk rendszeren. Így érthető, miért egészségkárosító, hogyha valaki túl sokat fogyaszt a tiltólistáról. Normál esetben, szervezetünk a vércukrot az izomzatba próbálja eltárolni. Azonban ezek a raktárak, különösen súlyzós edzés hiányában hamar telítődnek, így a fennmaradó vércukor nem tud máshol felhalmozódni csak a zsírraktárakban. Azok, akik nem edzenek és olyan élelmiszereket fogyasztanak melyek hirtelen, magasra emelik a vércukor majd az inzulin szintet, megállás nélkül hízni fognak.

Zárásként elmondható, hogy a fenti étrend ajánlás egy nagyon jó, egyszerű és stabil struktúrát ad azoknak, akik változtatni szeretnének életmódjukon. A fehérjében és rostban gazdag élelmiszereket abszolút előnyben részesíti, ami segít a teltség érzet elérésében és segíti a súlyvesztést. Mindenesetre azoknak, akik valamilyen táplálkozási zavarral küzdenek nem ajánlott egy ennyire szigorú terv hirtelen bevezetése.

Ez a cikk nem egy tükörfordítás, hanem a saját szemléletemet, tapasztalataimat és általam tanultakat egyaránt tartalmazza. Kérdés esetén keressetek bizalommal!

SPEEDFIT – Fitnesz Mindenkinek!

Gallai Dávid

davidg1@windowslive.com

Eredeti cikk: https://www.menshealth.com/health/a32672827/what-is-slow-carb-diet/

Loading...
Loading...

Íratkozz fel hírlevelünkre

Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről és legjobb ajánlatainkról!


    Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről
    és legjobb ajánlatainkról!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!


      A jövőben bármikor leiratkozhatsz hírlevelünkről, ha rákattintasz a leiratkozás linkre a tőlünk kapott e-mailekben, vagy lépj kapcsolatba velünk a info@speed-fit.hu címen.