{"id":9024,"date":"2018-02-22T08:59:11","date_gmt":"2018-02-22T08:59:11","guid":{"rendered":"http:\/\/www.speed-fit.hu\/a-prevencio-szerepe-gyermekeinknel\/"},"modified":"2018-02-22T08:59:11","modified_gmt":"2018-02-22T08:59:11","slug":"a-prevencio-szerepe-gyermekeinknel","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.speed-fit.hu\/a-prevencio-szerepe-gyermekeinknel\/","title":{"rendered":"A PREVENCI\u00d3 SZEREPE GYERMEKEINKN\u00c9L"},"content":{"rendered":"

No de mi van gyermekeinkkel, akik napról napra az iskolapadban gubbasztva, otthon a lecke, majd a TV el\u0151tt töltik el az értékes óráikat?<\/p>\n

Tapasztalataim szerint akkor kezdenek el foglalkozni az emberek az ül\u0151 életmód okozta degenerációkkal, amikor itt-ott már fáj, vagy csak érzik, hogy „nem vagyok olyan hajlékony – fitt – friss, mint régen”.<\/p>\n

megel\u0151zésnek<\/em><\/strong>, prevenciónak<\/em><\/strong> óriási szerepe lenne a jelen fiatal generációinál<\/em><\/strong>, hiszen minél egészségesebb egy gyermek (mentálisan, fizikailag egyaránt), annál hasznosabb, produktívabb lesz teljesítménye kés\u0151bb a társadalmunknak. Ez bizony pedig a mi feladatunk!<\/p>\n

Egy nap gyermekünk b\u0151rében<\/strong><\/p>\n

Kísérjünk végig egy gyermek napját: Reggeli jó esetben asztalnál, rossz esetben a TV el\u0151tt ülve, majd autóval, busszal irány az iskola, szintén ülve. 2017-re odáig jutott a magyar oktatás, akkora az elvárás a gyerekekkel szemben, hogy az egész napos iskolapadban gubbasztás közepette, a szünetekben inkább maradnak benn tanulni abban a 10 percben is a nebulók, minthogy kimennének egyet a leveg\u0151re picit mozogni. Pedig pont, hogy egy kis sétával a tanulók agyi aktivitása növelhet\u0151 lenne, így jobban tudnának figyelni, teljesíteni az órákon (mozgással emelkedik a pulzus, a véráramlás, melynek segítségével több oxigén jut el az agyba):<\/p>\n

""<\/p>\n

A kötelez\u0151 órák után tanulószoba, szakkör, a szül\u0151k beíratják a gyerk\u0151cöket délutáni elfoglaltságokra, mivel \u0151k is dolgoznak négyig-ötig. Irány haza szintén autóval, busszal, majd leckeírás, ami az irreálisan magas elvárások miatt már-már végeláthatatlan a tanulók számára. A sok házi miatt csak a kötelez\u0151en kiadott feladatokat végzik el, ritka, hogy valaki plusz hasznos tudásra szeretne szert tenni, úgymond érdekelné részletesebben egy-egy adott téma. A lecke végeztével irány a TV, kezd\u0151dik a mindennapos sorozat, közben megnézzük a Facebook-ot is azért, mi történt a nagyvilágban. Vacsora asztalnál, vagy a TV el\u0151tt ülve.<\/p>\n

Ha végiggondoljuk, hogy a fentebbi tevékenységek között mennyi id\u0151t töltött a gyermek ülve, akkor kijön, hogy ez bizony 14-15 óra. Rengeteg!<\/p>\n

""<\/p>\n

A gyerekek csontozata 18-20 éves korukig „formálható”, onnan viszont már csak korrigálható, így nagyon nem mindegy, hogy abban a 20 évben milyen küls\u0151 er\u0151hatások érik \u0151ket!<\/p>\n

Magas elvárások az oktatásban<\/strong><\/p>\n

Sok ismer\u0151söm panaszkodik, hogy irreálisan magas az elvárás a gyermekekkel szemben, sok a dolgozat, nehezek a tananyagok. Véleményem szerint ennek oka a mozgásszegény életvitel, a digitális-telefonos korszak, és az ül\u0151 életmód okozta problémákra való téves reagálás az oktatási intézmények fel\u0151l. Egész nap a telefont nyomkodva folyamatos impulzusok érik a gyerekeket, így nincs szükség a kreatív megoldó képességükre, fantáziájukra, hiszen minden ott van el\u0151ttük a Facebook-on, Instagrammon, Interneten. Kevesebbet mozognak, így az agyi aktivitás is csökken.<\/p>\n

Mozgás szervrendszerük, és a benne rejt\u0151z\u0151 kialakult izom asszimetriák miatt nem lesznek képesek „energia hatékonyan” mozogni, mely plusz energiát emészt fel az egész napos teend\u0151k során, ami hosszú távon korai elfáradáshoz, fáradtságérzethez vezet. Emlékszel még, hogy gyerekként az egész napot végigrohantad megállás nélkül? Most meg azon gondolkozol, hogy a gyerekednek honnan van ennyi energiája? „Bezzeg amikor még fiatal voltam”. Amikor fiatal voltál, valószín\u0171leg fára másztál, kinn voltál a játszótéren a barátaiddal. Sajnos ez az elfáradás érzet egyre korábban, már a tinédzser korban is jelentkezik a mozgásszegény életvitel miatt.<\/p>\n

""<\/p>\n

A gyermekek nem képesek úgy teljesíteni már, mint el\u0151djeik anno. Ezt megvizsgálva a magyar oktatás válaszul megemelte a tanulmányi követelményeket, magasabbra tette a lécet, és növelte az órák számát. 10-20 éve mikor volt egy els\u0151 osztályosnak hat – hét órája? Sajnos a problémára nem megoldást adott, hanem inkább még fát tett az ég\u0151 t\u0171zre: több és nehezebb tananyag egyenl\u0151 több üléssel és magolással. Ergo még kevesebb lesz a szabadid\u0151 arra, hogy a nebuló kimenjen egyet focizni a haverokkal. Kés\u0151bb aztán rájött erre az oktatási rendszer, és megemelte a testnevelési órák számát, ami elvben nagyon jó ötlet, csak sajnos maga az anyag, és a mozgásrendszer, és a gyakorlataik nem felelnek meg korunk gyermekeinek. Némelyik feladatok csak gyorsítják a gerinc degenerációját, például a felülés, csak hogy egyet említsek. A testnevelés órák anyagainak egy részét olyan gyakorlatokkal kellene kitölteni, melyek kompenzálják az ül\u0151 életmód okozta káros degenerációkat. Itt hatalmas szerepet tudnánk adni a prevenciónak, megel\u0151zésnek.<\/p>\n

Gyermekkori elhízás<\/strong><\/p>\n

Egy a WHO által kiadott friss tanulmány<\/a> szerint, mely a gyermekek és az elhízás közötti összefüggésekre, statisztikákra világít rá:<\/p>\n

„Tízszeresére emelkedett az elhízott gyerekek és tizenévesek aránya 40 év alatt a világon. Negyven év alatt nagyjából 11 millióról 124 millióra ugrott az elhízott gyerekek és tizenévesek száma a világon, azaz több mint tízszeres a növekedés”<\/em><\/p>\n

„Ha így folytatódik, 2022-re több lesz az elhízott gyerek és tizenéves, mint az átlagnál kisebb súlyú, akik jelenleg nagyjából 192 millióan vannak.”<\/em><\/p>\n

„Magyarország jó úton jár a gyermekkori elhízás megel\u0151zésében, hiszen 2010 óta nem n\u0151tt a túlsúlyos és elhízott gyermekek aránya, de minden ötödik magyar kisiskolás még mindig túlsúlyos vagy elhízott.”<\/em><\/p>\n

„Magyarország a 200-as világlistán – amelynek élén a legrosszabb helyzetben lév\u0151 ország áll – a túlsúlyos lányok viszonylatában a 99., az elhízott lányok arányát illet\u0151en a 85. helyen áll. A fiúk túlsúlyosságának, illetve elhízásának arányai szerint az ország az 50., illetve 54. helyen van.”<\/em><\/p>\n

""<\/p>\n

Komplett iparágak épülnek arra, hogy a már kialakult mozgásszegény életvitelt kompenzáljuk ilyen olyan edzésekkel, a rossz táplálkozási szokásainkat átalakítandó paleo, egészséges, kezeletlen biotermékek szorgalmazásával. Nagyon trükkös kis társadalomban élünk. Minden bolt alsó polcán van az édesség, amit gyermekünk szeme elé raknak, ezerrel mennek a reklámok a feldolgozott, fast-food termékekr\u0151l. Majd akiket „felhizlal” a társadalom, kés\u0151bb az egészségügyi problémák megjelenésével, más termékekkel, szolgáltatásokkal lefogyaszt. Így biztosítja kicsiny világunk a folyamatos fogyasztói társadalom nevelését.<\/p>\n

""<\/p>\n

A prevencióval, megel\u0151zéssel már kevésbé foglalkozunk. Ennek véleményem szerint egy oka van: akkor figyelünk valamire, ha annak megfogható, szemmel látható tünete van. Ha fáj valahol, ha cukorbeteg leszek, ha magas vérnyomástól szédülök, ha nem bírok felmenni a lépcs\u0151n. Bizony, ekkor tenni kell valamit, hogy „újra a régi legyek!” De miért nem el\u0151ztük meg a bajt?<\/p>\n

SMS nyak<\/strong><\/p>\n

A digitális világ fejl\u0151désével egy SMS nyak nev\u0171 mozgásszervi járvány is fel (de inkább le) ütötte a fejét. Reggel munkába menet szoktam látni a diákokat, telefonnal a kezükben, valahogy így:<\/p>\n

""<\/p>\n

Egy ember átlagosan 4 órát tölt el telefon, tablet felett napi szinten. A nyakunkat hátulról támasztó izmok, szalagok, köt\u0151szövetek ennek eredményeképp ezerrel dolgoznak azon, hogy az el\u0151retolt fejet visszahúzzák, így a fejünk súlyának többszörösét ellen tartsák a lefelé húzó er\u0151hatásokkal szemben. Ez a pozíció hosszútávon a mozgás szervrendszerünknek, és a nyaki csigolyáknak sem fenntartható, így a nyaki gerinc – vállöv szimmetriája el fog tolódni.<\/p>\n

Kobakunk súlya alap esetben 4-5 kg terhelést jelent, mely egyenletesen oszlik el a nyaki, és az alatta lév\u0151 csigolyákon. SMS-ezés közben 60°-ban el\u0151rehajtva fejünket ez a súly akár 40 kilogrammra, azaz tízszeres értékre emelkedhet. Mivel a fej el\u0151re-lefelé esik, nem egyenletesen az összes csigolyán elosztva 4-5 kg-nyi terhelést kap gerincünk, hanem 2-3 nyaki csigolyára jutó 40 kilogrammot.<\/p>\n

Amerikai orvosok 20 év távlatában azt vélték felfedezni, hogy a nyaki, és az ebb\u0151l adódó mozgásszervi degenerációk egyre fiatalabb embereket, tinédzsereket érintenek. Ez azért hatalmas probléma, hiszen 18-20 éves korig a gyermekek gerince, csontozata fejl\u0151dik, tehát formálható, csak nem mindegy, hogy milyen irányba.<\/p>\n

""<\/p>\n

A 10 évvel ezel\u0151tt serdül\u0151ként SMS-ez\u0151, TV el\u0151tt ül\u0151 társadalom nagy része most keresi fel a legközelebbi mozgásterapeutát, massz\u0151rt, rehabilitációs edz\u0151t, rosszabb esetben háziorvosát rendszeres fejfájás, izomgörcsök, nyaki panaszok, fülzúgásos tünetekkel.<\/p>\n

A mozgásszervi kutatók szerint a legrosszabb pozíció, amiben órákat el tudunk tölteni, az ülés közbeni SMS-ezés, telefonnyomkodás. Ha úgy vesszük, kis túlzással az iskolában töltött tankönyvek felé görnyedés is hasonló tevékenységet jelent gyermekeink számára.<\/p>\n

Ha a fej el\u0151rébb esik a vállaktól, azaz eltér az optimális helyzetét\u0151l, testünk egész súlypontja el\u0151re fog esni, így ezt máshol (derék, térd, csíp\u0151, vállak, talp) kompenzálni fogja testünk. Ebb\u0151l adódik, hogy egy rehabilitáció, mozgásterápia során a nyaki struktúra, a fej pozíciójának helyreállítása elengedhetetlen az optimális testtartás kialakításához.<\/p>\n

Hogyan védekezzünk az SMS nyak kialakulása ellen?<\/strong><\/p>\n