Nem szerettél sosem futni? Ez a 13 dolog lehet, hogy megváltoztatja a véleményed róla.

Szinte nincs olyan eleme a mindennapoknak, amire ne lenne jó hatással a rendszeres futás.  Az első, amit le kell szögeznünk a futással kapcsolatban, hogy edzettségi szinttől függetlenül viszonylag gyorsan érzékelteti a hatását. Kezdőknél azért, mert a kezdeti átmozgatás után biztosan lesz néhány fájdalmas pillanatuk, az edzettebbek pedig folyamatosan tovább és tovább feszegethetik a határaikat. Az edzések után pedig a pihenés és a bevitt kilométerek töltik el az elégedettség és a kellemes fáradtság elegyével az embert. De nézzük azt a 13 előnyt amiért érdemes elkezdened:

Jót tesz a szívnek

Egy megjelent tanulmány szerint a napi 5-10 perces, lassú tempójú futás is drasztikusan csökkenti a szív- és érrendszeri betegségekből eredő halálozás kockázatát. A rendszeresen futóknak feleakkora az esélyük arra, hogy szívbetegségben haljanak meg, mint azoknak, akik soha nem futnak. Minden egyes alkalommal, amikor futsz, csökkented a nyugalmi pulzusszámodat, így a szívednek nem kell olyan keményen dolgoznia

Jobb kedved lesz tőle

A futás egyik legnagyobb előnye a hangulatjavító hatása. Amikor futsz, az agyad két erőteljes jó érzést keltő vegyi anyagot – endorfint és endokannabinoidokat – bocsájt ki. Utóbbi nagyon úgy hangzik, mint a kannabisz, igaz? Nem véletlenül. Kémiailag az endokannabinoidok, amelyeket a tested termel futás közben, nem sokban különböznek a marihuána hangulatjavító kémiai anyagától, a THC-től. A leginkább tanulmányozott futás közbeni endokannabinoidot, az anandamidot valójában akkor fedezték fel, amikor a tudósok megpróbálták kitalálni, hogyan lehet a fűtől betépni.

Erősíti az ízületeidet

Egy másik tanulmány szerint, amit közel 75 000 futó és sportgyalogló körében végeztek, a futás nem növeli az osteoarthritis kockázatát – még azoknál sem, akik rendszeresen 42 kilométert (azaz egy teljes maratoni távot) tettek meg. Sőt, a futók, a tanulmány eredményei szerint fele akkora valószínűséggel szenvedtek térdízületi osteoarthritis-ben, mint a gyaloglók.

Minden alkalommal, amikor a járdát taposod, a csontjaidat és a porcaidat is terheled, csakúgy, mint az izmaidat, ami miatt azok erősebbé válnak. Az olyan alacsony terhelésű gyakorlatok, mint a gyaloglás, a kerékpározás vagy az úszás nem rendelkeznek ugyanolyan csontépítő előnyökkel, mint a futás.

Megfelel egy intenzív lábedzésnek

Valószínűleg már te is rájöttél arra a tényre, hogy egy hosszabb futás utáni napon fájt a lábad, de íme egy kis háttérinformáció az okokról. A tested legnagyobb izmai a lábadban vannak, a futás mindegyik számára előnyös: a belső és a külső combodnak, a farizomnak, a négyfejű combizomnak, a combhajlító izmoknak és a vádlinak is. Az aszfalton való futás olyan, mintha egy kemény lábedzés lenne.

Megdolgoztatja a törzsizmokat

Nem csak az alsó testrészeid fogják érezni a futás előnyeit. Számos törzsizmot megdolgoztat, mint a rectus abdominist, vagy a mélyebb hátizmok, de igénybe veszi a ferde hasizmokat, az erector spinae-t és a transverse abdominist is. Ezek a mély izmok fontos szerepet játszanak a gerinced stabilizálásában azáltal, hogy átadják az erőt a lendülő karjaid, a lábad számára, és beszippantják a hasfaladat.

Időben nem kell elköteleződnöd

Sokat utazol a munkád miatt? Nincs időd mindig lemenni az edzőterembe? Éppen csak 10 perced van az edzésre? Bármi is korlátoz, a futásra mindig találhatsz időt, bármilyen életmódot is folytatsz. És ne feledd: a legjobb edzés az, ami tényleg meg is történik.

Segít egy közösséghez kapcsolódni

A futók közössége általában erős és valószínűleg hasonló mentalitású emberekkel találkozhatsz amilyen te is vagy. Akár belépsz egy futóklubba, csatlakozol egy jótékonysági futócsapathoz, vagy részt veszel az első félmaratonodon, meg fogsz lepődni milyen jó a hangulat és mennyi támogatást kapsz.

Olyan mintha meditálnál

A futás messze túlmutat a fizikai előnyökön. Az egyedül töltött idő lehetővé teszi, hogy átgondold a dolgaidat és megold a problémáidat. Ha éppen egy projekten dolgozol, egy gyors futás segíthet benne, hogy felfrissülve térj vissza a feladataidhoz. Mivel meditatív tevékenység, fokozhatja a szürkeállomány plaszticitását, ami javíthatja a koncentrációt, így a futás segítségével leküzdheted a szorongást és a depressziót.

Javíthatja a memóriád

Meglepő lehet, de a futás egyik előnye, hogy rövid és hosszútávon is hatással lehet az agyműködésedre. Egy viszonylag friss tanulmány szerint a rendszeres aerob testmozgás növelheti a hippokampusz méretét. A hippokampusz az agynak azon területe, amely a tanulásért felelős.

Nem igényel sok gyakorlást

A futás elsajátításának ideje sokkal rövidebb, mint más sportoknak. Az elkezdését nem befolyásolja nagy mértékben a fizikai állapotod, mivel természetes mozgás a tested számára – feltéve ha nem gondolod túl.

Sok kicsi sokra megy

Nem kell maratoni futónak lenned ahhoz, hogy a futás minden előnyét élvezhesd. Heti mindössze 50 perc futás – ami egy 10 kilométeres vagy két 5 kilométeres távnak felel meg – megvédheti a szervezetet a stroke, az ízületi gyulladás, a cukorbetegség, a magas koleszterinszint, a magas vérnyomás és egyes rákos megbetegedések kockázatától.

Hatékonyan égeti a kalóriákat

A futáshoz sok energiára van szükség. Egy átlagos 70 kg-os felnőtt kb 12,2 kalóriát éget 10 perces kilométer tempóval számolva sík terepen. Ha például emelkedőkkel tűzdelt erdőben futsz ez akár jóval több is lehet.

Segíthet, hogy tovább élj

Egy 2017-es tanulmány szerint 25-40 százalékkal csökken a korai halálozás kockázata a futók esetében és körülbelül 3 évvel tovább élnek azoknál, akik nem futnak. Ráadásként azok között, akik más aerob sportokat is végeztek pl. kerékpározás, úszás, labdasportok stb. a halálozás kockázata már 43 százalékkal alacsonyabb. Szóval a reggeli futás helyett érdemes más sportokat is néha kipróbálnod.

Jó futást kívánunk!

Loading...
Loading...

Íratkozz fel hírlevelünkre

Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről és legjobb ajánlatainkról!


    Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről
    és legjobb ajánlatainkról!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!


      A jövőben bármikor leiratkozhatsz hírlevelünkről, ha rákattintasz a leiratkozás linkre a tőlünk kapott e-mailekben, vagy lépj kapcsolatba velünk a info@speed-fit.hu címen.