Nehezen találod a motivációt, hogy fitt legyél vagy egészséges maradj? A fittség többet mond a jövőbeli egészségéről, mint azt gondolnád. Csak annyit kell tenned, hogy a szívedre hallgatsz.

Amikor az edzőterembe mész, valószínűleg arra gondolsz, hogy javítsd a sportteljesítményedet, tónusosodj, fogyj, és legyünk őszinték – jól nézz ki. Valószínűleg nem arra gondolsz, hogy milyen a szíved egészsége vagy a betegségek jövőbeli kockázata.

Érj el pozitív változásokat egy egészségi állapotfelméréssel

A testmozgásból való regenerálódási képességed, vagy hogy mennyire vagy fitt, valójában az egyik legjobb előrejelzője a hosszú távú betegségkockázatodnak. A kutatások szerint a fáradékonyság valójában nagyobb kockázatot jelent a jövőbeli egészségedre nézve, mint a dohányzás vagy a cukorbetegség. Mi lenne tehát, ha lenne egy egyszerű teszt, amivel többet megtudhatnál az egészségi állapotodról

A szívedre hallgatva

Ennek a tesztnek a kulcsa az, hogy a szíved milyen jól regenerálódik a testmozgás utáni első percben. Ehhez fokozatosan a maximális pulzusszám közelébe kell emelned a pulzusszámodat, és meg kell nézned, milyen gyorsan esik vissza, amint abbahagyod a gyakorlatot. Három dologra lesz szükséged:

  • Pulzusmérő
  • Egy skála az érzékelt terhelés mértékének (RPE) mérésére.
  • Hogy tudd, mikor kell abbahagyni

A maximális rámpateszt

Ez a teszt nem egészen a maximális pulzusszámot fogja megadni, de tévedés ne essék, ez egy kemény feladat, és nem a gyengéknek való. Rendszeres edzőtermi sportolóknak vagy azoknak készült, akik futnak, kerékpároznak vagy szabadidős sportot űznek.

A tesztet futópadon vagy a szabadban futva is elvégezheted.  Saját magadnak kell kezelned az RPE-t és pulzusmérőt kell viselned. Olvassa el az RPE útmutatót itt.

Mikor kell megállni

Ez a teszt nagy kihívást jelent, és ha bármilyen meglévő betegséged van, ne próbálkozz vele anélkül, hogy előzetesen konzultálnál a háziorvosoddal vagy egészségügyi szakemberrel. A legfontosabb ok a teszt befejezésére az, amikor a maximális pulzusszámhoz közeledsz. Ezt könnyű kiszámítani:

220 – az Életkorod = a maximális pulzusszámod

A teszt befejezésének egyéb okai:

  • Progresszív anginás fájdalom
  • A pulzusszám szélsőségesen gyors emelkedése
  • A szívfrekvencia és a vérnyomás nem emelkedik a vizsgálat során.
  • Fejfájás, homályos látás, sápadt vagy nyirkos bőr
  • Szédülés vagy ájulás közeli állapot
  • Olyan súlyos fáradtság, hogy nem tud beszélni

A helyreállás mérése

Amint befejezted a vizsgálatot, jegyezd fel a pulzusszámodat. Ennek nagyon magasnak kell lennie, és a maximum közelében kell lennie. Rögtön hanyatt kell feküdnöd vagy leülnöd, és egy percig kell időznöd. Amikor eltelt egy perc, ismét jegyezd fel a pulzusszámodat. Ez fogja megadni, hogy percenként hány ütésenként regenerálódik a szíved.

Alacsony kockázat

Ha az első percben több mint 18 ütéssel csökken a pulzusszámod, akkor valószínűleg jó kondícióban vagy, és alacsony a szívbetegségek és más betegségek kockázata.

Kockázatos

Ha a pulzusszámod 18 ütéssel vagy annál kevesebbel esik vissza, akkor kevésbé valószínű, hogy fitt vagy, és a jövőbeli betegségek korai figyelmeztető jeleit mutathatod. Jelentkezz be a háziorvosodhoz, vagy jelentkezz be egy állapotfelmérésre.

Magas kockázat

Ha a pulzusod csak 12 ütéssel vagy annál kevesebbel csökken, nagyobb a valószínűsége annak, hogy nem vagy fitt, és fennáll a betegség kockázata. Sürgősen keresd fel háziorvosodat.

Ezeket az eredményeket óvatosan kell kezelni, különösen akkor, ha a maximális rámpatesztet felügyelet nélkül végezted.

Maradjunk fittek, védjük egészségünket

Nem győzöm elégszer hangsúlyozni, hogy a fittség mennyire fontos az egészség hosszú távú megőrzése szempontjából. Tanulmányok kimutatták, hogy a fittség erős előrejelzője a teljes halálozásnak. Sőt, erősebb előrejelző, mint a hagyományos mutatók, például a magas koleszterinszint vagy a vérnyomás.

Ha aggódsz a fittséged hiánya miatt, és amiatt, hogy ez mit jelent a jövőbeli betegségkockázatodra nézve, ne aggódj. A pulzusszám-helyreállítása javulhat, ahogy egyre fittebb vagy, így igazán nagy szívességet teszel magadnak azzal, ha méred a fittségedet, és hosszú távon továbbra is fitt maradsz.

SPEEDFIT – Fitnesz Mindenkinek!

Loading...
Loading...

Íratkozz fel hírlevelünkre

Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről és legjobb ajánlatainkról!


    Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről
    és legjobb ajánlatainkról!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!


      A jövőben bármikor leiratkozhatsz hírlevelünkről, ha rákattintasz a leiratkozás linkre a tőlünk kapott e-mailekben, vagy lépj kapcsolatba velünk a info@speed-fit.hu címen.