Ha a pulzusodon szeretnél javítani, akkor a legjobb választás a futó vagy az evezőgép lehet.

Az edzőtermek kardió részlegének számtalan felszerelése alkalmas arra, hogy mérsékelt intenzitású állóképesség javító kardió edzést végezz. A kardió gépek közül szinte bármelyik alkalmas arra, hogy javítson a hangulatodon és erősítse a szívedet, de némelyik közülük további előnyökkel is bír.

Nem csoda, hogy sokan úgy gondolják, hogy a leghatékonyabb választás a futó vagy az evezőgép számukra. Mindkettő segíthet abban, hogy meglegyen minden hétre a megfelelő számú kardióedzésed, de mindkettő különböző hatással lesz, különböző izomcsoportokat mozgat át, és különböző sérülési veszéllyel bírnak.

A futás előnyei

A futás sok ember számára a kardió edzés egyik legmegfelelőbb módja, és nem véletlenül. A futás nagyszerű kardiovaszkuláris edzés, amely jó kalóriaégetéssel jár. Következetességgel ez a fajta edzés csökkentheti a nyugalmi pulzusszámot és a koleszterinszintet, miközben növeli a tüdőkapacitást. Nem árt tudni, hogy nem kell órákon át futni ahhoz, hogy élvezhesd az előnyeit. A Journal of the American College of Cardiology című folyóiratban megjelent tanulmány szerint a napi 5-10 perces futás, amely során a futás sebessége nem haladta meg a 10 km/h-t, jelentősen csökkentette a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.

Akár emelkedőn kocogsz, akár alacsony intenzitású egyenletes kocogást végzel, a futás megdolgoztatja az alsótestedet – amely történetesen a legnagyobb izomcsoportjaidnak ad otthont, mint például a farizmok, a négyfejűek és a combizmok. És talán észre sem veszed, de a törzsedet is igénybe veszi. Ez azért van, mert a törzsed segít stabilizálni a tested. Ne feledd, hogy futás közben egymás után lépsz egyik lábadról a másikra, ami nagy egyensúlyt igényel.

Az evezés előnyei

Míg az evezést régebben főleg sportolók által használt kardió edzéseszköznek tekintették, ma már az evezőgépeknek köszönhetően sok edzőteremben, fitneszteremben és háztartásban is alapvető szerepet tölt be. Valójában a beltéri evezés száma 2014 óta csaknem 20 százalékkal nőtt

Védi az ízületeket és nem terhel túl

Az evezés legfőbb előnye, hogy úgy edzi a szív- és érrendszerünket, hogy közben nem terheli nagymértékben az ízületeinket. Az evezés ülő tevékenység, és nem terheléses, így nem viseli meg olyan mértékben az ízületeket. Az egyik legjobb kardió edzés mindenkinek, aki ízületi problémákkal küzd vagy sérülésből lábadozik. Ha sérülés utáni rehabilitációhoz szeretnél evezni, előtte konzultálj az orvosoddal.

Átmozgatja az egész testet

Lehet, hogy az evezés alacsony terhelésű, de ez ne tévesszen meg – kiválóan megdolgoztathatod az izmaidat. Az evezés a test szinte minden izmát megmozgatja, evezés közben az izmok 86 százaléka használatban van.

A szív- és érrendszeri kondicionáláson túl a csillapító ellenállása és az evező által megkövetelt teljesítmény segít kondicionálni a test szinte minden izmát. A csillapító az evezőpad oldalán található kar, amely a légáramlást szabályozza, és lehetővé teszi az ellenállás megváltoztatását. Ha tehát az a célod, hogy a kardióedzés során a lehető legtöbb izomcsoportot megmozgasd, az evezés (különösen a csillapító által hozzáadott ellenállással) jobb, mint a futás.

Javítja a tartást

Az evezés körülbelül 60 százalékban lábból, 30 százalékban törzsből és 10 százalékban kar munkából áll. A törzs igénybevétele is nagymértékű – a törzsnek egész idő alatt részt kell vennie, ezért meg kell tanulnunk, hogyan kell dinamikusan aktiválni a hasizmokat, és éreznünk kell a feszülést a törzsünkben. Ráadásul az evezés segíthet a túl sok ülés hatásának visszafordításában.

Mi alapján válasszunk a futás és az evezés között?

Először is, a jó hír: mivel a futás és az evezés egyaránt hatékony, kiváló módja a pulzusszám növelésének, nincs eleve rossz választás. Ehelyett gondold át, hogy az evezés vagy a futás felel meg jobban az igényeidnek és az életmódodnak.

Fontold meg, melyiket tudod a legnagyobb biztonsággal és kényelemmel rendszeresen végezni. Akinek krónikus láb- vagy térdfájdalmai vannak, kerülje a futást, míg akinek derékfájdalmai vannak, kerülje az evezést.

Válaszd azt amelyet jobban szeretsz. Mivel a következetesség a kulcs, egy olyan gyakorlat, amelyet szeretsz, valószínűleg könnyebben beiktatod a mindennapjaidba.

Evezés vs. futás: Kalóriaégetés

Még mindig nem dőlt el, hogy az evezés vagy a futás több kalóriát éget-e. Egyrészt az evezés teljes testet igénybe vevő edzés, amely több izomcsoportot megmozgat, mint a futás. Ráadásul az evezőpad csillapítása és ellenállása nagyobb terhelést jelent a szív- és érrendszerre, ami rövidebb idő alatt drámaibb anyagcsere-választ eredményezhet. Ezenkívül az evezés alacsony terhelésű aspektusa azt jelenti, hogy hosszabb ideig edzhetünk, kevesebb kellemetlenséggel. A futás azonban terheléses edzés, ami több kalóriát égethet el, mint az evezés.

Az American Council on Exercise fizikai aktivitás kalóriaszámlálója kiszámította, hogy a közepes intenzitású evezés és a futás körülbelül ugyanannyi kalóriát éget el egy óra alatt. Ezt szem előtt tartva nyugodtan hagyd figyelmen kívül a kalóriákat, amikor a futás és az evezés közötti választásról döntesz – elvégre fontosabb, hogy olyan mozgást találj, amit élvezel, minthogy a kalóriaégetés megszállottja legyél.

Egyensúly és stabilitás

Az egyensúly gyakran alulértékelt tényező az edzések tervezésekor, pedig a jó egyensúly és a törzs stabilitásának fejlesztése kulcsfontosságú a sérülések megelőzésében (különösen az életkor előrehaladtával). Mivel az evezés ülő helyzetben történik, nem igényel egyensúlyt; ráadásul ez egy kétoldalú mozgás, ami azt jelenti, hogy a test mindkét oldala szinkronban dolgozik. Futáskor azonban a végtagjaid ellentétes irányban mozognak, és gyakorlatilag egyik lábadról a másikra ugrálsz. Az eredmény? Komoly egyensúlyérzékre van szükséged ahhoz, hogy egyenesen maradj és elkerüld az esést. Ha tehát a jobb egyensúlyérzék és stabilitás fejlesztése a cél az edzésedben, akkor a futást részesítsd előnyben az evezéssel szemben.

Egy kezdő melyiket válassza?

Csak most kezdtél bele az edzésbe? Az evezés talán némi előnyt jelent a futással szemben. A kisebb terhelés és az alkalmazkodó ellenállás miatt az evezést valamivel könnyebb azonnal élvezni, mint a futást. Mivel sok kezdőnek ortopédiai problémái lehetnek, vagy a kezdetek kezdetén hajlamosabbak lehetnek a sérülésekre, az evezés biztonságosabb, fájdalommentes edzésmódszert kínál. A kezdők talán jobban élvezik az evezést, mint a futást.

Melyik a jobb?

Ha sérülésből lábadozol, vagy ízületi fájdalmakkal küzdesz, az evezés biztonságosabb kardiólehetőséget kínál, mint a futás, ráadásul teljes testre kiterjedő edzést biztosít, mivel a legtöbb fő izomcsoportot megmozgatja. Bármelyik mozgásformát is választod, győződj meg róla, hogy élvezed. Feltételezve, hogy nincsenek ortopédiai problémáid, a legfontosabb, hogy számodra melyik a jobb, mert azt biztosan jobban is fogod élvezni, és jobban kitartasz mellette!

Loading...
Loading...

Íratkozz fel hírlevelünkre

Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről és legjobb ajánlatainkról!


    Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről
    és legjobb ajánlatainkról!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!


      A jövőben bármikor leiratkozhatsz hírlevelünkről, ha rákattintasz a leiratkozás linkre a tőlünk kapott e-mailekben, vagy lépj kapcsolatba velünk a info@speed-fit.hu címen.