Az izomrostok fejlődésének több kulcsfontosságú szakasza van, mielőtt azok erősebben újjáépülnének.

De kezdjük a legelején, mi az az izom?

Az izmok szervek, amelyek fő tömegét az izomsejtek alkotják, de szerves részük a kötőszövetes izompólya (fascia), amely sövények (septum) formájában beterjedhet az izom állományába, kisebb egységekre tagolva azt, emellett az izomhoz tartoznak az ellátó mozgató és érző idegek, valamint az ellátó erek. Az izmok alakja sokféle. A karcsúbb izmok hasonlítanak a lenyúzott egérhez (innen származik a latin nevük: musculus); ennek középrészét hasnak (venter), a több hasú izmok részben elkülönült részeit fejnek (caput) nevezik. Ha mindkét végük csonthoz vagy porchoz tapad, konvencionálisan megkülönböztetnek eredést (origo), és tapadást (insertio). Ha az ín rézsut megy át a hosszúkás izomba, vagy a közepébe egy darabon bemélyed, létrejön az ún. féltollas vagy tollas izom (m. semipennatus, pennatus). A széles izmok alakja többnyire szabálytalan négy- vagy háromoldalú, amelyek csipkékkel erednek, azokat fűrészizmoknak (m. serrati) nevezik.

1. Bemelegítés – miért fontos?

Ahogy a pulzusszámod emelkedik, a vér az izmaidba pumpálódik, felmelegíti őket, és lehetővé teszi, hogy teljesen kinyúljanak. A vér oxigénnel is ellátja az izomrostokat.

2. Feszültség

Az ismétlés kezdetétől fogva az izmok feszültség alatt vannak és megnyúlnak. Ennek eredményeképpen több vér pumpálódik az izomrostok védőburkaiba, még több oxigént és tápanyagot biztosítva.

3. Az ismétlés közben

Amikor felemeled a súlyt, a központi idegrendszer továbbítja ezt az izomrostok körül lévő idegeknek, és azt mondja a rostoknak, hogy húzódjanak össze. Az izmaidnak egy meghatározott sorrendben kell aktiválódniuk, amihez az idegrendszered alkalmazkodik. Ahogy ismétled az edzést, az idegeid egyre hatékonyabbá válnak, így több ismétlést tudsz végezni.

4. Mi történik közben? A kémia reakció.

Az adenozin-trifoszfát (ATP) az izomösszehúzódás közvetlen energiaforrása. A szervezet sejtjeiben lebomlik, hogy energiát szabadítson fel. A sejtek kreatin-, foszfát- és glikogéntartalékai szintén ATP-vé alakulnak át. A tejsav ennek a folyamatnak a mellékterméke.

5. Mi lesz a tajsavval?

Ha a sejtjeid glikogénraktárai kimerültek, és a tejsav elkezd felhalmozódni, az izom nem tud hatékonyan dolgozni, ezért pihentetned kell. Ennek során aerob (oxigénalapú) izomlégzés történik, amely a tejsavat újra glikogénné dolgozza fel, és energiaforrást biztosít a következő sorozathoz.

6. A pozitív kudarc

Amikor egy adott gyakorlat utolsó sorozatánál eléred a kudarcot, a gyors izomrostok teljesen kifáradtak. Mikroszkopikus szakadások (“mikrorepedések”) keletkeznek a myofilamentumokban, az izmok legkisebb rostkötegeiben.

7. Regeneráció és növekedés

Az izmok az edzés utáni helyreállítási folyamat során kezdenek növekedni. A szervezeted a mikrorepedéseket úgy javítja ki, hogy a myofilamentumokhoz az aktin és a miozin aminosavakat adagolja, aminek hatására azok növekedni kezdenek. Az izmaid alkalmazkodnak ahhoz is, hogy több glikogént raktározzanak el, így több energiát biztosítanak a következő edzéshez.

Loading...
Loading...

Íratkozz fel hírlevelünkre

Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről és legjobb ajánlatainkról!


    Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről
    és legjobb ajánlatainkról!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!


      A jövőben bármikor leiratkozhatsz hírlevelünkről, ha rákattintasz a leiratkozás linkre a tőlünk kapott e-mailekben, vagy lépj kapcsolatba velünk a info@speed-fit.hu címen.