Izomgörcsök társulhatnak edzéseidhez, a célod felé vezető úton: váratlanul és néha minden figyelmeztetés nélkül az egyes izomrostok összehúzódhatnak és így fájdalmat okozhatnak. Ez történhet akár edzés közben, után és gyakran éjszaka is. Az ilyen típusú izomfájdalom gyakran érintheti a lábaidat, combjaikat. Az izomgörcs mindenkit meglephet – akár kezdő-, hobbi- vagy profi sportolóról beszélünk.

Milyen okai lehetnek az izomgörcs kialakulásának?

Sokan úgy tartják, hogy izomgörcsök fő oka az zavart ásványi anyag vagy folyadék egyensúly – ennek ellenére bizonyítékunk erre máig nincsen. Ismert azonban, hogy a görcsök az idegrendszerrel összefüggésben alakulnak ki.

Különböző tényezők is előmozdíthatják a görcsöket:

  • túl nagy terhelés
  • túl magas hőmérsékletet
  • életkor
  • cukorbetegség
  • alváshiány
  • zavart folyadék- és ásványi egyensúly (magnézium, kálium stb.)

Leggyakrabban a fent említett tényezők kombinációja az izmok elektromos impulzusainak megszakadásához/zavarához vezet, és így fájdalmas görcsöket okoz. Sokan szenvednek ezektől a bosszantó izomfájdalmaktól – akár éjszaka is gyakran felébrednek rá. Ennek egyik lehetséges oka az, hogy alvás közben csökken a test magnéziumszintje – ha túl sokat csökken, ez kellemetlen izom-összehúzódásokhoz vezethet. Ezen túlmenően a nap folyamán (gyakran öntudatlan) mozgással ellensúlyozhatjuk az első jeleket, így pihentetve izmainkat. Azonban alvás közben általában csak akkor észleljük az izmok megkeményedését, amikor már késő, és a fájdalom felébreszt.

Jó tudni:

A görcsök eltérően érzékelhetők! Ha a görcsöt kimerültség váltja ki – gyakran edzés közben -, akkor általában egy meghatározott izomra korlátozódik (pl. lábikragörcsök), és hirtelen jön. A görcsök kialakulása azonban hosszú időn át tart, így több helyen, egy időben fordulhatnak elő, és gyakran együtt járnak az izzadás fokozódásával és a kiszáradás egyéb jeleivel is.

Mivel tudsz segíteni az akut izomgörcseiden?

Ha ilyen típusú izomfájdalom jelentkezik edzés közben, akkor rövid időre szüneteltetned kell mozgásodat. Sajnos még mindig nincs olyan bizonyítékokon alapuló kezelés, amely mindig tökéletesen működne, de a következő dolgok sok esetben hasznosnak bizonyultak – még akkor is, ha az izomgörcsök éjszaka jelentkeznek:

  1. Folyadékbevitel: Javasoljuk, hogy igyál elegendő mennyiségű vizet és elektrolitot (nátrium (Na+), kálium (K+), klorid (Cl-), kalcium (Ca2+), magnézium (Mg2+). Még ha ez nem is mindig segít, akkor is a lelkes, görcsre hajlamos sportolók, minden bizonnyal profitálhatnak belőle!
  2. Nyújtás: Ha a görcsöt kimerültség tünetei okozzák – ha az edzés túl intenzív -, akkor az enyhe nyújtás is segíthet a feszültség és a görcs enyhítésében. Ez segít az éjszakai lábgörcsökön is!
  3. Meleg: A meleg segít az izmok pihenésében. Próbáld ki a meleg borogatást vagy vegyél egy pihentető, meleg fürdőt – akár megelőzésként is!
  4. Masszázs: A masszázs serkenti a vérkeringést – tehát a regenerációdat is, így az izmaid könnyebben ellazulnak.

Figyelem!

A fájó izmok általában a test figyelmeztető jelei, és ezeket nem szabad figyelmen kívül hagynod! Ha súlyos fájdalmat tapasztalsz, el kell halasztanod az edzést egy-két nappal. A hirtelen megjelenő erős, szúró fájdalom, akár sérülést is jelezhet. Ha a fájdalom nem szűnik meg, mindenképp fordulj orvoshoz, de a legjobb, ha idáig el sem jutsz!

Görcsök megakadályozása!

Az alábbi tippekkel megelőzheted az izomgörcsöket:

Tartsd rugalmasan izmaidat. Építs nyújtó- és relaxációs gyakorlatokat is az edzéstervedbe, és időről időre masszírozd, vagy ami még jobb, masszíroztasd magad!

Gondoskodj a különféle ásványi anyagok beviteléről. A magnézium nem csak pezsgőtabletták formájában kapható, de megtalálható a teljes kiőrlésű gabonafélékben, a zöld zöldségekben és a banánban is. Az izmok összehúzódása szempontjából nélkülözhetetlen kalciumban pedig gazdagok: a tejtermékek, a spenót illetve a tojássárgája.

Szánj rá időt, és fokozatosan, folyamatosan növeld az edzéseid és gyakorlataid intenzitását. A testednek először hozzá kell szoknia az új dolgokhoz, akár intenzitásról vagy egy új gyakorlatról beszélünk!

Még ha a kiszáradás nem is a görcsök fő oka, elegendő folyadékot kell innod. Különösen ilyenkor nyáron, ha nagy a hőség vagy fokozottan izzadsz!

Ha kérdésed maradt, vagy tanácstalan vagy, bátran keresd edzőinket, akik szakértő segítséget nyújtanak ebben a témában is.

Jó edzést kívánunk!

SPEEDFIT – Fitnesz Mindenkinek

Loading...

Íratkozz fel hírlevelünkre

Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről és legjobb ajánlatainkról!


Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről
és legjobb ajánlatainkról!

Iratkozz fel hírlevelünkre!


A jövőben bármikor leiratkozhatsz hírlevelünkről, ha rákattintasz a leiratkozás linkre a tőlünk kapott e-mailekben, vagy lépj kapcsolatba velünk a info@speed-fit.hu címen.