A TikTok az étkezési trendek egyik fő elindítójává vált – a gombás kávétól és a palacsintapehelytől kezdve a felhőkenyéren át a fetás tésztáig. De van egy másik trend is, amely uralja a TikTokot, és amely nagyobb lett, mint bármelyik berobbanó recept. Ez a #whatieatinaday, azaz a -mit eszek egy átlagos napon- trend, amely közelít a 9 milliárd megtekintéshez.

Ezek a videós étkezési naplók az Instagramon is népszerűek – jellemzően egy wellness influencer vagy híresség mutatja be smoothie-it, avokádós pirítóst, gabonatálakat, salátákat és egyéb ételeket, amelyeket aznap ettek – gyakran egy egészalakos jóganadrágos tükörszelfi kíséretében.

A közösségi média negatív hatása

Ez a trend jól illusztrálja az Instagramnak a fiatal lányok testképére gyakorolt negatív hatásával kapcsolatos növekvő aggodalmat. A platform tulajdonosa, a Facebook által végzett kutatás szerint az Instagram minden harmadik lány testképét rontotta az Egyesült Államokban. A “magát nem vonzónak” érző tinédzser Instagram-felhasználók több mint 40%-a mondta, hogy az érzések az alkalmazás használatakor kezdődtek.

Legalábbis a TikTok a #whatieatinaday címkével ellátott bejegyzésekhez egy felelősségre vonást is hozzáfűzött: “Ha te vagy egy ismerősöd a testképpel, az étkezéssel vagy a testmozgással kapcsolatos aggodalmakat tapasztalsz – fontos, hogy tudd, van segítség, és hogy nem vagy egyedül”. Arra bátorítanak, hogy bízzanak meg valakit támogatásért, vagy forduljanak a National Eating Disorders Association segélyvonalához.

Bár a #whatieatinaday posztok célja lehet, hogy egészséges inspirációként szolgálnak mások számára, egyre többen vélik úgy, hogy ezek a napi evésről szóló videónaplók valószínűleg többet ártanak, mint használnak – különösen a fiatal lányok vagy a kóros étkezési szokásokkal küzdő emberek körében. Több regisztrált dietetikussal beszélgettem, hogy kikérjem a véleményüket erről a közösségi média trendről.

A mögöttes üzenet, amit ezek a posztok küldenek, az, hogy ha úgy eszel, mint ők, akkor végül úgy is nézhetsz ki, mint ők – mondja Cara Harbstreet, a Street Smart Nutrition intuitív táplálkozással foglalkozó regisztrált dietetikusa és az “Egészséges táplálkozás egy életre” című könyv szerzője: Intuitív táplálkozás munkafüzet” című könyvének szerzője. Mégis, hogy valaki más mit eszik egy nap alatt, nem jelenti azt, hogy neked is megfelel – különösen, mivel ezek a “megrendezett” videók nem teljesen pontosan mutatják be, hogy valaki jellemzően mit eszik, mondja.

Gyakran a túlságosan stilizált ételek nem adnak össze egy táplálkozásilag megfelelő étrendet. A posztok a tökéletes vagy ideális napi étkezés illúzióját népszerűsítik, a tökéletes vagy ideális testmérettel együtt.

“A fiatalabb közönség, különösen a lányok és a fiatal nők internalizálják azt az üzenetet, hogy úgy kell enniük, mint ezek az alkotók, hogy ne csak az egészséget, hanem a társadalmi normát is elérjék és fenntartsák” – mondja Harbstreet. “A legnagyobb kollektív kár, amit ezzel a trenddel kapcsolatban látok, hogy normalizálja a rendellenes vagy korlátozó étkezési viselkedést. Ez megakadályozhatja, hogy valaki, aki evészavarral küzd, támogatást vagy kezelést keressen és kapjon”.

Még ha a #whatieatinaday posztok egy kiegyensúlyozott étkezési napot is mutatnak, az “egyél úgy, mint én, és úgy fogsz kinézni, mint én” feliratú üzenet káros, mert az emberek nem feltétlenül fogják elérni ugyanazt a testméretet, mint az Instagrammer, még akkor sem, ha falatról falatra lemásolják a napi étkezésüket, mondja Rachael Hartley regisztrált dietetikus, bostoni székhelyű, hitelesített intuitív étkezési tanácsadó és a “Szelíd táplálkozás” című könyv szerzője.

Ráadásul szerinte “ami az egyik ember számára kiegyensúlyozott, megfelelő, kielégítő étkezésekből álló nap lehet, az a másik számára nem megfelelő és nem kielégítő”. Még rosszabb, ha valaki ezeket a posztokat nézegetve arra a következtetésre juthat, hogy feleannyit kell ennie ahhoz, hogy lefogyjon.

Alissa Rumsey, egy New York-i dietetikus és a “Unapologetic Eating” című könyv szerzője szerint az ilyen videókat készítő emberek túlnyomórészt vékonyak, fiatalok, jó erőben vannak és fehérek. “Teljesen hiányzik a test sokszínűsége, és ez elősegíti az irreális testnormákhoz való káros összehasonlítást, amelyek az emberek nagy többsége számára elérhetetlenek”.

Tamara Melton, az atlantai székhelyű regisztrált dietetikus, a Diversify Dietetics társalapítója és ügyvezető igazgatója szintén nyugtalanítja ezeknek a posztoknak az egyformasága. “A különböző kultúrákból származó emberek nem biztos, hogy látják, hogy a kulturális ételeiket képviselik az influencerek. Ezt úgy értelmezhetik, hogy az ő kultúrájuk ételei nem egészségesek, ami nem igaz”.

A Dél-Koreában élő szakács és regisztrált dietetikus Tessa Nguyen, a Taste Nutrition Consulting alapítója egyetért. “A felszínes esztétika körül forgó üzenetek, amelyek egy bizonyos módon való kinézet vagy étkezés körül forognak, károsak, mert megerősítik a rendszerszintű rasszista bináris felosztást, mely ételeket, testeket és szokásokat tekintik “jónak” és melyeket “rossznak”.

“Ez különösen fontos, ha figyelembe vesszük, hogy a közösségi média algoritmusai csak a fehér, vékony, ép testű és neurotipikus alkotókat támogatják és erősítik” – mondja. “Ez azt a hamis információt is állandósítja, hogy ha valaki egy bizonyos módon néz ki, az azt jelenti, hogy egészséges. Az olyan posztok, mint a “mit eszem egy nap”, irreális ideált állítanak fel, beleértve a bűntudat és az összehasonlítás elősegítését, amikor a néző nem azonosul azzal, amit az alkotó megoszt. Ezért a marginalizált közösségekből származók ismét nem láthatják ezekben a káros posztokban a sokszínű testünk, ételeink és kulturális reprezentációnk pozitív ábrázolását.”

Vedd át az irányítást a közösségi hírfolyamod felett

A #whatieatinaday trenddel szembeni visszahatás olyannyira megnőtt, hogy mostanra már sok posztot láthatsz a napi étkezés eltúlzásaival – komikusan nagy mennyiségű, kényeztető ételeket és italokat mutatva, talán a tökéletes posztok abszurditásának kifigurázása miatt. A posztok többsége azonban még mindig a tökéletes napi étkezés koncepcióját erősíti.

Melton azt mondja, szereti emlékeztetni az embereket arra, hogy a közösségi média valakinek a kiemelt eseménysorozata, és ellenőrizni lehet a ránk gyakorolt hatását. “Ha olyan influencert követsz, akitől nem érzed magad pozitívabban az egészségeddel kapcsolatban – nyugodtan töröld a követést!”.

Rumsey azt is javasolja, hogy ne kövessünk senkit, aki #whatieatinaday videókat oszt meg. Ehelyett, ha az ételekkel kapcsolatos tartalmak érdekelnek, azt mondja, kövess olyan embereket, akik főznek és szórakoztató, finom ételeket készítenek, vagy olyanokat, akik az ételekről beszélnek, de arra is bátorítanak, hogy hallgass a testedre.

“Kerüld, hogy olyanokat kövess, akiknek a teste vagy az ételek fogyasztása arra késztet, hogy negatívan hasonlítsd magad hozzájuk; törekedj arra, hogy sokszínüsítsd a feededet, hogy a testtípusok és az ételekkel kapcsolatos tartalmak készítőinek széles skáláját kövesd”.

Forrás: health.usnews.com

Loading...
Loading...

Íratkozz fel hírlevelünkre

Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről és legjobb ajánlatainkról!


    Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről
    és legjobb ajánlatainkról!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!


      A jövőben bármikor leiratkozhatsz hírlevelünkről, ha rákattintasz a leiratkozás linkre a tőlünk kapott e-mailekben, vagy lépj kapcsolatba velünk a info@speed-fit.hu címen.