2020-ban leállt a világ, és az emberek otthonukban maradtak, hogy megakadályozzák a COVID-19 terjedését. Számos munkahely otthoni munkavégzésre váltott, az egész világon iskolák pedig a virtuális tanulásra. Az edzőtermek, a parkok és a szabadtéri rekreációs területek szintén több hónapra bezártak, korlátozva az otthonon kívüli testmozgás lehetőségét. Ennek eredményeként rengeteget ültünk. Napi négy órával több órát, mint a COVID-19-es leállás előtt.

Köztudott, hogy a mozgásszegény életmód számos testi és lelki egészségügyi problémához vezethet, beleértve a 2-es típusú cukorbetegséget, a depressziót és a szívelégtelenségeket. De az elhúzódó inaktivitás, mint amit a legtöbben 2020-ban tapasztaltunk, hát- és nyakfájdalomhoz, izomtömeg-csökkenéshez és a sérülések fokozott kockázatához vezethet. Ha ehhez hozzáadjuk a lezárások során többször megtett utat a hűtőhöz vagy a kamrához, akkor ez nem kívánt súlygyarapodást is eredményezhet.

Amint a világ kibontakozik a COVID korlátozásaiból, sokan továbbra is otthonról dolgoznak, iskolába járnak, és otthonról élvezhetik az életet az asztaluknál, a kanapén ülve vagy a konyhaasztal körül. Tehát minden eddiginél fontosabb megtalálni a módját, hogy minél több mozgást vigyen a hétköznapjaiba, és leküzdje a mozgásszegény életmód hatásait.

Jó hír, hogy a mozgás nem mindig jelent egy órás izzasztó edzést, amelyhez ruha váltás és edzőtermi kirándulás szükséges. Ez olyan egyszerű lehet, mint a kutyasétáltatás, a gyerekekkel való játék vagy a konyha rendbetétele. Ez a mindennapi NEAT (Non-Exercise Activity Thermogenesis) mozgás, amely segítségünkre lehet a kalóriák elégetésében, ízületeink és izmaink rugalmasságában, valamint az egész napos ülések néhány buktatójának elhárításában.

Mielőtt megvitatnánk a NEAT-et és arról, hogyan lehet többet elérni belőle, fontos megérteni, hogy a test hogyan égeti el a kalóriákat vagy az energiát. Bár mindenki egyedülálló, széles körben elfogadott, hogy egy személy alapanyagcseréje (BMR) elégeti kalóriáinak nagy részét. A BMR egyszerűen annyi energiamennyiség, amely a test életben tartásához és működéséhez szükséges, és a napi elégetett kalóriák körülbelül 60-75% -át teszi ki. Az étel termikus hatása (TEF), amely az elfogyasztott élelmiszer megemésztéséhez és felszívásához szükséges energia, a kalóriaégés másik forrása, és a test anyagcseréjének körülbelül 10% -át adhatja.

Az emberek elégetett kalóriáinak fennmaradó része különböző tevékenységből származik – mind az ütemezett testedzés, például futás, kerékpározás, fitnesz órák az edzőteremben, mind a NEAT, amelyek hozzájárulhatnak az ember napi kalóriaégésének 15-30% -ához.

A NEAT hatása

A NEAT hatásának bemutatásához vegyünk például egy 40 éves nőt, aki 68 kg-ot nyom. Egyetlen 45 perces köredzésen akár 425 kalóriát is égethet. Ha ugyanaz a nő 15 percig sétálja kutyáját (42 kalória), vacsora után 30 percig nyugodtan kosárlabdázik gyermekével (127 kalória), és 15 percig könnyű takarítást végez a ház körül (30 kalória), kb. 200 további kalóriát égethet el.

Ez pedig meghaladja a hölgy ajánlott napi 500 kalória deficitét, amit annak érdekében alakítunk ki, hogy heti fél kg-ot biztonságosan fogyjon. Ezenkívül olyan funkcionális mozgásokat végez, amelyek olyan edzésformákat tartalmaznak, mint a tolás, húzás, hajlítás és csavarás, amelyek fejlesztik az erőnlétet, az egyensúlyt és a rugalmasságot. Nem is beszélve azokról az előnyökről, mint a szabadban tartózkodás, a családjával való időtöltés és és egy hosszú otthoni munka vagy a gyerekek távoktatásának felügyelése utáni kikapcsolódás.

További NEAT ötletek, melyeket bevezethet mindennapjaiba:

  • Sétáljon egy kicsit otthon a videohívások között.
  • Felváltva üljön széken és fit labdán.
  • Álljon munka közben.
  • Gyalogoljon otthonában konferenciahívás közben (vigyázzon, ne szuszogjon).
  • Az extra elégetett kalóriák mellett a NEAT olyan módon mozgatja a testét, amely segít megelőzni a krónikus betegségeket, javíthatja az életminőségét és növeli az élettartamát, valamint javítja a mentális egészséget. Tudva, hogy a mindennapos extra mozdulatok segíthetnek abban, hogy tovább éljünk és egészségesebbek legyünk, a NEAT igazán jó dolog!

SPEEDFIT – Fitnesz Mindenkinek!

Szládovics Rita Mónika

forrás: https://www.acefitness.org/

Loading...

Íratkozz fel hírlevelünkre

Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről és legjobb ajánlatainkról!


    Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről
    és legjobb ajánlatainkról!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!


      A jövőben bármikor leiratkozhatsz hírlevelünkről, ha rákattintasz a leiratkozás linkre a tőlünk kapott e-mailekben, vagy lépj kapcsolatba velünk a info@speed-fit.hu címen.