A mai világban az internet, a tv, szinte az összes reklám arról szól, hogyan csökkentsük testsúlyunkat, de léteznek közöttünk olyanok is akiknek a legnagyobb problémája az, hogy nagyon alacsony a testsúlyuk. Ők azok akik szinte bármit megadnának egy-egy felszedett kilóért.

Testsúlyunk kialakulásában és fenntartásában igen nagy rész genetikán lapul. Úgy ahogy az elhízás, a soványság is sok esetben örökletes tényező.

  1. Kalóriabevitel: Testsúlytól függetlenül , mindenkinek ajánlott naponta 3 óránként , 5-6 alkalommal enni. Érdemes a napi kalória adagodat minimum 500 kalóriával emelned. A hízáshoz általánosságban napi 3000 kalória energiabevitel szükséges, de ez sok minden függvénye, és egyénenként eltérhet.
  2. Pihenj eleget: A fokozott stresszre és a nem megfelelő mennyiségi és minőségi alvás is kiválthat egyes embereknél fogyást, míg másoknál pont az ellenkezőjét. Alvás során a szervezet regenerálódik, az éjszakai pihenés a hormonális helyreállításban is segít. Az ideális napi 7-8 óra alvás lenne.
  3. Vitaminok: Lehet próbálkozni étvágynövelő hatású vitaminokkal is. Ilyen a B1-vitamin és a folsav is. Segíthetnek abban, hogy szervezeted több táplálékot kívánjon. Előbbit tartalmazza a máj, a hüvelyesek a tojássárgája, de a barnarizs is. Magas a folsavtartalma a spenótnak és az élesztőnek. Bizonyos esetekben, nem ritkán egy-egy konkrét betegség is okozhatja a testsúly stagnálását.
  4. Pszichés problémák: A pszichiátriai kórképek közé sorolható anorexia nervosa illetve bulimia kóros soványsághoz vezethetnek. Az anorexia szinte totális mennyiségi és minőségi diéta, a bulimia falásroham és az azt követő önhánytatás jellemzi. Hátterükben, az esetek döntő többségében valamilyen pszichés labilitás kimutatható.
  5. Hormonzavar vagy hormonális rendellenességek: Bizonyos esetekben jó étvágy és bőséges táplálkozás mellett sem nő, inkább csökken a testsúly. Ez a hormonális betegségek egyik legjellegzetesebb tünete.
  6. Helytelen táplálkozás: Soványságot fog eredményezni a mennyiségi, vagy akár a minőségi éhezés is. Ekkor a szervezetbe juttatott kalória kevesebb, mint a szervezet kalóriaigénye. Minőségi és mennyiségi étkezésekre van szükség, de úgy, hogy többlet kalóriabevitelhez vezessenek.
  7. Emésztőrendszeri fertőzések: A fertőzések nagy része viszonylag könnyen azonosítható, (pl: fennálló hányás, vagy hasi fájdalom, hasmenés miatt), de léteznek rejtőzködő formák is. (pl: a belekben élősködők, parazita fertőzések)
  8. A tápcsatorna betegségei: A sikertelen hízás oka valamilyen tápcsatorna betegség is lehet. A bélfal bármilyen sérülése , vagy gyulladt állapota , esetleg allergiás eredetű elváltozás, a tápanyagok felszívódását megnehezítheti.
  9. Daganatos megbetegedés: Tumoros betegek testsúlyának csökkenése a kezelésben használatos kémia anyagok miatt is lehetséges egyrészt, másrészt a tumorsejtek megnövekedett anyagcseréje miatt.
  10. Gyógyszerszedés: Rengeteg olyan gyógyszer van, amelyek hosszútávú szedése a testsúly csökkentését éri el.

Összegzésül: a sovány, hízni nem tudó emberek, sokszor még sem annyira irigylésre méltóak, mint akár azt a túlsúlyosak , vagy bárki gondolná. A háttérben olykor komolyabb probléma is lapulhat. Általánosságban elmondható ,ha valaki nem tud hízni, és úgy érzi megrekedt, érdemes azért a legegyszerűbbel kezdeni, a helyes táplálkozással.

Kishonti Noel

Loading...

Íratkozz fel hírlevelünkre

Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről és legjobb ajánlatainkról!


Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről
és legjobb ajánlatainkról!

Iratkozz fel hírlevelünkre!


A jövőben bármikor leiratkozhatsz hírlevelünkről, ha rákattintasz a leiratkozás linkre a tőlünk kapott e-mailekben, vagy lépj kapcsolatba velünk a info@speed-fit.hu címen.