A szervezetben kialakult gyulladás csökkentésének egyik legjobb módja nem a gyógyszeres szekrényben, hanem a hűtőszekrényben rejlik. Gyulladáscsökkentő étrend követésével végleg leküzdhetőek a gyulladások.

Mit csinál a gyulladáscsökkentő étrend? Az immunrendszerünk akkor aktiválódik, ha a test idegen látformát érzékel – például egy mikrobát, növényi pollent vagy kémiai anyagot. Ezek gyakran válthatnak ki gyulladást a szervezetben. Noha a valóban fenyegető betolakodók ellen irányuló időszakos gyulladásos rohamok védik egészségünket, néha azonban egy gyulladás napokig is kitart, még akkor is, ha nem fenyegeti a szervezetet semmilyen veszély. Ekkor válhat ellenséggé a gyulladás. Sok, minket sújtó komoly betegség – köztük a rák, a szívbetegség, a cukorbetegség, az ízületi gyulladás, a depresszió és az Alzheimer-kór is összefüggésbe hozható a krónikus gyulladással.

A gyulladás elleni küzdelem leghatékonyabb eszközei nem a gyógyszertárban, hanem az élelmiszerboltban rejlenek.

Sok kísérleti tanulmány kimutatta, hogy az ételek vagy italok összetevőinek gyulladáscsökkentő hatása lehet. Válasszuk ki a megfelelő gyulladáscsökkentő ételeket, és így képesek lehetünk csökkenteni a betegségek kockázatát. Ellenben válasszunk rosszat és felgyorsíthatjuk a gyulladásos betegség folyamatát. Nézzünk hát néhány példát:

Gyulladás serkentő ételek:

Próbáljuk meg, a lehető legnagyobb mértékben elkerülni, vagy korlátozni ezeket az ételeket:

  • Finomított szénhidrátok, például fehér kenyér és sütemények
  • Hasábburgonya és más sült ételek
  • Szóda és más cukorral édesített italok
  • Vörös hús (hamburgerek, steakek) és feldolgozott hús (virsli, kolbász)
  • Margarin és zsír

A gyulladáskeltő ételek egészségügyi kockázatai:

Néhány olyan étel, amely a krónikus betegségek, például a 2-es típusú cukorbetegség és a szívbetegségek, fokozott kockázatával társul, szintén túlzott gyulladással jár. Ez nem meglepő, mivel a gyulladás fontos alapmechanizmus e betegségek kialakulásában.

Az egészségtelen ételek szintén hozzájárulnak a súlygyarapodáshoz, ami maga is a gyulladás kockázati tényezője. Mégis számos tanulmányban, még azután is, hogy a kutatók figyelembe vették az elhízást, az ételek és a gyulladás közötti kapcsolat megmaradt, ami arra utal, hogy a súlygyarapodás nem az egyetlen mozgatórugó. Az élelmiszer-összetevők, vagy összetevők némelyike ​​önállóan befolyásolhatja a gyulladást a megnövekedett kalóriabevitel mellett.

Gyulladáscsökkentő ételek

A gyulladáscsökkentő étrendnek tartalmaznia kell ezeket az ételeket:

  • Paradicsom
  • Olivaolaj
  • Zöld leveles zöldségek
  • Dió, mandula
  • Zsíros halak, mint a lazac, makréla, tonhal és szardínia
  • Gyümölcsök, például eper, áfonya, cseresznye és narancs

A gyulladáscsökkentő ételek előnyei

Ezen az oldalon olyan italok és ételek találhatók, amelyek csökkentik a gyulladást, és ezzel együtt a krónikus betegségeket is. Különösen azokat a gyümölcsöket és zöldségeket jegyezzük meg, mint az áfonya, az alma és a leveles zöldek, amelyekben magas a természetes antioxidáns és a polifenol, a növényekben található védő vegyületek mennyisége.

A vizsgálatok a diót a gyulladás csökkent markereivel és a szív- és érrendszeri betegségek, valamint a cukorbetegség alacsonyabb kockázatával is társították. A polifenolokat és más gyulladáscsökkentő vegyületeket tartalmazó kávé védhet a gyulladás ellen is.

Gyulladáscsökkentő étrend

A gyulladás szintjének csökkentése érdekében törekedjünk egy általános egészséges étrendre. Ha olyan étkezési tervet keresünk, amely szorosan követi a gyulladáscsökkentő étkezés alapelveit, vegyük fontolóra a mediterrán étrendet, amely sok gyümölcsöt, zöldséget, diót, teljes kiőrlésű gabonát, halat és egészséges olajat tartalmaz.Ez, a gyulladás csökkentése mellett észrevehető hatással lehet testi és érzelmi egészségünkre. Az egészséges táplálkozás nemcsak a krónikus betegségek kockázatának csökkentése, hanem a hangulat és az életminőség javítása szempontjából is előnyös.

SPEEDFIT – Fitnesz Mindenkinek!

Forrás: Harvard Health Publishing

Loading...

Íratkozz fel hírlevelünkre

Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről és legjobb ajánlatainkról!


Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről
és legjobb ajánlatainkról!

Iratkozz fel hírlevelünkre!


A jövőben bármikor leiratkozhatsz hírlevelünkről, ha rákattintasz a leiratkozás linkre a tőlünk kapott e-mailekben, vagy lépj kapcsolatba velünk a info@speed-fit.hu címen.