Emeld fel a kezed, ha valaha is elgondolkodtál azon, hogy túl sok kávét iszol-e… miközben a harmadik csészédet kortyolgatod délelőtt.

Tagadhatatlan, hogy a dupla kávéra bizonyos reggeleken (khm, hétfőnként) szükség van, de hol húzod meg a határt az egészséges kávéfogyasztás és a totális kimerültség között? Lehet egyáltalán túl sok kávét inni? A válasz valójában egy kicsit bonyolultabb, mint gondolnád.

Először is: A kávé jót tesz neked

A kávénak nem csak az íze csodálatos – rengeteg más előnye is van. A kávé az egyik legtöbbet kutatott anyag a bolygónkon és rengeteg egészségügyi előnnyel hozható összefüggésbe. Egy csésze főzött kávé körülbelül 1,8 gramm rostot tartalmaz, egy olyan tápanyagot, amely segít, hogy hosszabb ideig érezzük jóllakottnak magunkat, és bizonyítottan segít csökkenteni bizonyos rákos megbetegedések kockázatát. A kávé számos különböző agyi funkciót javít, beleértve a memóriát, a hangulatot, az energiaszintet és a reakcióidőt.

E hatások némelyikének köszönhetően a kávé segíthet abban, hogy az edzőteremben is jól teljesíts. Valójában a koffeintartalmú kávét már régóta tanulmányozzák teljesítményfokozó képességei miatt, különösen az állóképességi versenyeken.

Idővel a kávéfogyasztás még a hosszú távú egészségedhez is hozzájárulhat. Tanulmányok a kávét a Parkinson-kór, a 2-es típusú cukorbetegség és a májbetegségek csökkent kockázatával hozták összefüggésbe.

Igen, a kávé valóban segíthet abban is, hogy tovább élj. Egy 2018-as tanulmány, amely 500 000 ember adatait elemezte, a kávéfogyasztást a hosszú életre gyakorolt előnyökkel hozta összefüggésbe. Azoknál, akik napi egy csésze kávét ittak, 8 százalékkal alacsonyabb volt a korai halálozás kockázata, míg azoknál, akik hat-hét csésze kávét ittak, 16 százalékkal volt alacsonyabb a kockázat. Legyen szó eszpresszóról, egyféle kávéról vagy keverékről, a kávé előnyeit már az első csészével elkezdhetjük érezni.

De mennyi kávé a túl sok kávé? 3 csésze?

Igen, túl sok is lehet a jóból – még akkor is, ha ez a jó dolog egy gőzölgő, forró csésze kávé. Az azonban, hogy mennyi a túl sok, valójában koffein kérdése – és egyénenként változik. Hiszen a koffein másképp hat az emberekre. Ugyanaz az anyag, amely olyan mennyei dologgá teszi a kávét, ami a hétfő reggelből egyszerűen nem hiányozhat, a veszted is okozhatja.

Egy egészséges felnőttnek napi 400 milligramm koffeinre – azaz nagyjából négy-öt csésze kávéra – ajánlott korlátoznia magát. (A terhes és szoptató nőknek eközben 200 milligramm koffeinhez kellene tartaniuk magukat, vagy ennél kevesebbhez). Tehát az, hogy mondjuk napi három csésze kávé túl sok-e vagy sem, valójában az adott kávé koffeintartalmától függ.

Várjunk csak… a túl sok kávé megölhet?

Nos, a fejed nem fog felrobbanni, ha egy adott napon az ajánlott mennyiségnél valamivel többet kortyolsz, de van néhány ok, amiért érdemes a koffeintartalomra vonatkozó iránymutatásokon belül maradni.

Rövid távon a túl sok kávé (és koffein) fogyasztása idegességet, gyomorpanaszokat, hasmenést és megnövekedett pulzusszámot okozhat. Ennek következtében ingerlékenynek, nyugtalannak és szorongónak érezheted magad, és alvászavarok is jelentkezhetnek. A koffein egyeseknél még migrént is okozhat.

A koffein túlzásba vitelével elfedheted azokat a jeleket is, amelyeket a tested küld neked arról, hogy mire van szüksége. A koffeintartalmú kávé fogyasztásával az egyik probléma az, hogy ébernek és frissnek érezzük magunkat tőle, miközben a szervezetünk lehet, hogy kimerült és fáradt, és inkább pihenésre van szüksége. Nem egészséges, ha megpróbáljuk felülírni azokat az üzeneteket, amelyeket a testünk próbál küldeni.

Napi 3 csésze kávé túl sok?

Végső soron, bár mindenki egy kicsit másképp kezeli a kávét, a szakértők azt javasolják, hogy a biztonság kedvéért maradjunk a napi négy-öt csésze kávénál nem többnél. És mint mindenben, itt is hallgass a testedre. Fontos, hogy figyelemmel kísérd a koffeinbevitelt, hogy az elme és a test által tolerált szinten maradjon.

Biztos jele annak, hogy a kávézási szokásod egészségtelen területre tévedt, amikor azért iszod, mert “szükséged van rá”, hogy továbbra is működőképes maradj. Ha le szeretnél szokni a kávéról, lassan csökkentsd a fogyasztást. Ennek egyik módja, hogy délután 2 óra után hagyd abba a kávézást, váltsd a mennyiséget közepes helyett kicsire, és iktass be koffeinmentes kávét is.

Ha azért ragaszkodsz a kávéhoz, mert egyszerűen csak szereted a napközbeni meleg kortyolgatás pihentető élményét, cseréld le egy másik meleg italra, például gyógyteára, hogy lásd, az is megfelel-e a célnak.

Természetesen, ha imádod a kávét, és semmi gondod nincs azzal, hogy rendszeresen iszol belőle, akkor folytasd, amit eddig is csináltál (az ésszerűség határain belül).

Szücs Péter

Személyi edző – SPEEDFIT

Loading...
Loading...

Íratkozz fel hírlevelünkre

Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről és legjobb ajánlatainkról!


    Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről
    és legjobb ajánlatainkról!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!


      A jövőben bármikor leiratkozhatsz hírlevelünkről, ha rákattintasz a leiratkozás linkre a tőlünk kapott e-mailekben, vagy lépj kapcsolatba velünk a info@speed-fit.hu címen.