Mikor belevágunk egy diétába, először mindig vegyük figyelembe szervezetünk szükségleteit! Merjük megkérdőjelezni a diéták hatásosságát és az egészségre gyakorolt hatását! Tegyünk fel kérdéseket magunknak: Tartható-e ez a diéta számunkra? Nem okoz testileg-lelkileg károkat bennünk?

Tisztázzuk. Ha valami az egyik embernek beválik, az nem biztos, hogy a másiknak is!

Aki fogyni szeretne, és nem testépítő, az jól vésse az eszébe:

Nem diétázol, hanem életmódot váltasz! Szóval a diéta kifejezést el is lehet felejteni!

Helyette fókuszáljunk az egészséges és tartható életmód kialakítására!

Milyen ez az életmód?

Hosszú távra szól, tartható, nincs egészségkárosító hatása, segít a testsúlyszabályozásban, segít a hosszabb és egészségesebb élet kialakításában, tehát nem csak a táplálkozásról szól, hanem több tényezőről is.

Miről szól az egészséges életmód?

A fizikai aktivitásról, cirkadián ritmusról, folyadékbevitelről, lelki állapotról, énképről, táplálkozási szokásokról, mentalitásról. A kulcsszó pedig az egyensúly és az egyensúlyra való törekvés mind ezekben.

Tanácsok az egészséges életmód kialakításához:

  • Minden nap törekedj 6-8 óra pihentető alvásra, és lehetőleg már éjfél előtt menj aludni!
  • Kezeld a stresszt relaxációval, beszélgetéssel, kikapcsolódással!
  • Ne feledkezz meg sose, a szervezetnek szüksége van regenerálódásra!
  • Fogyassz naponta legalább 1,5-2 liter tiszta szénsavmentes vizet!
  • Kerüld a finomított, tartósított élelmiszereket/ készételeket!
  • Végezz heti 3-4 alkalommal erő-állóképesség fejlesztő edzéseket!
  • Ha teheted, akkor sétálj le egy buszmegállót naponta, vagy járj kerékpárral munkába, így növelve a napi aktivitási szinteden!

A magas fehérje- és alacsony szénhidrát diéta.

Ezt az étrendet általában fogyáshoz, szálkásításhoz közkedvelt alkalmazni. Lényege a szénhidrátok, elsősorban a pékáruk, tészták és olyan ételek csökkentése, amelyek sok szénhidrátot tartalmaznak, ezzel párhuzamosan pedig a növényi és állati eredetű fehérjék növelése az étrendben. Ezt a módszert általánosságban véve senkinek sem ajánlom, mert:

  • lelassítja az anyagcserét, ami hátrány fogyás szempontjából.
  • Egyes élelmiszercsoportok kihagyása miatt kiesnek értékes tápanyagok a táplálkozásból, például rostok és vitaminok
  • Hosszú távon fokozza a vesekő és a csontritkulás kialakulását
  • Magas koleszterinszintet eredményez
  • Megnövelheti a húgysav szintet
  • A fehérjék túlzott bevitele allergizál, főleg az állati eredetűek -> emésztőrendszeri problémák alakulhatnak ki, elsősorban intoleranciák, a bélflóra felborulása
  • Az alacsony szénhidrátbevitel ingerlékenységet, idegességet okoz.
  • Az optimális szénhidrát visszavezetése az étrendbe súlygyarapodással járhat –Jojo effektus

Nem érdemes tehát ezzel a módszerrel neki kezdeni a fogyásnak. Az életmódváltás viszont segít szabályozni a testösszetételt. Az optimális fogyás hetente fél és 1 kg közötti súlyvesztést jelent, az elején ez több is lehet. Türelmesnek kell lenni, és megértőnek, mivel nem vagyunk egyformák! Van, akinek gördülékenyebben megy, van, akinek nehezebben. A lényeg, hogy a kitűzött célokat tartsuk mindig szem előtt, és ne sanyargassuk vagy büntessük magunkat semmivel!

Remélem hasznos volt!

Havasi Anna személyi edző

Loading...
Loading...

Íratkozz fel hírlevelünkre

Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről és legjobb ajánlatainkról!


    Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről
    és legjobb ajánlatainkról!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!


      A jövőben bármikor leiratkozhatsz hírlevelünkről, ha rákattintasz a leiratkozás linkre a tőlünk kapott e-mailekben, vagy lépj kapcsolatba velünk a info@speed-fit.hu címen.