Az étel egyszerű, odafigyelni a viselkedésünkre nehezebb. Könnyű azt mondani az embereknek, hogy a fogyáshoz csak csökkentsenek a kalóriabevitelükön.

Azt is könnyű megérteni, hogy a kalóriabevitel csökkentése valójában a legegyszerűbb módja a fogyásnak.

Azonban a kevesebb kalória tényleges bevitele és annak fenntartása az, ami nehéz lehet, hiszen az emberi viselkedés bonyolult, és az ételeknek több tulajdonsága van a kalóriákon és a makrókon kívül.

Pontosabban, nem minden étel tartalmaz azonos mennyiségű kalóriát és nem minden egységnyi élelmiszer tartalmaz azonos mennyiségű kalóriát, ezt pedig egy élelmiszer energiasűrűségének (más néven kalóriasűrűségnek) nevezik.

Az élelmiszerek eltérő kalóriasűrűségűek, egyes élelmiszerek, például a brokkoli hihetetlenül alacsony energiasűrűségűek, míg más élelmiszerek, például olajok, vaj és diófélék nagy energiasűrűségűek. Általánosságban elmondható, hogy az alacsonyabb energiasűrűségű ételek fogyasztása segít csökkenteni kalóriabevitel mennyiségét. Ez gyakran annak köszönhető, hogy sokszor nagyobb energiasűrűségű ételeket fogyasztunk, és az ilyen típusú ételekkel nehezebb szabályozni az adagok méretét. Ez azonban nem mindig van így, mivel az energia sűrűsége csak az élelmiszer egyik aspektusa.

A tápanyag sűrűség az adott élelmiszer tápanyagtartalmára (pl. vitaminokra és ásványi anyagokra) vonatkozik. Az élelmiszerek tápanyag sűrűsége eltérő és egyes élelmiszerek, például bogyós gyümölcsök, leveles zöldségek és lazacok hihetetlenül magas tápanyag sűrűséggel rendelkeznek, míg más élelmiszerek, például cukor, édességek, szóda, péksütemények és más magas feldolgozású élelmiszerek pedig alacsony tápanyag sűrűségűek.

A tápanyag sűrűségnek általában több köze van ahhoz, hogy az adott élelmiszer miképpen hat az egészségre, mint ahhoz, hogy mennyire segít a fogyásban. A tápanyagban magasabb étrendek azonban alacsonyabb kalóriabevitellel járnak, és csökkentik az éhségérzetet.

Van még egy fontos tényező, amit figyelembe kell vennünk… ezt pedig úgy hívjuk, hogy az élelmiszerek íze. Az emberek nem csak azért esznek, hogy kalóriát vigyenek be és túléljenek, hanem az evésen keresztül örömet és élvezetet is érzünk, ez pedig megváltoztathatja étkezési szokásainkat. Az ételeinkből származó öröm érzetet „ízletességnek” nevezünk. Íme a fő dolgok, amelyek ezt befolyásolják:

  • Energia sűrűség
  • Milyen érzetet kelt a szájon belül
  • Édesség
  • Sósság
  • Struktúra
  • Umami

Minél több ilyen tényező megtalálható egy ételben, az annál ízletesebbé válik, emellett pedig annál többet fogyasztunk belőle. Például a sárgarépa ropogós, viszont a chips ropogós, de umami ízű is, nagy energiasűrűségű és jó érzetet kelt a szájon belül. Az étel ízletessége az egyik tényező, amely meghatározza, hogy mennyit eszünk belőle. Egy ízletes étel miatt akár 50%-kal több kalóriát fogyaszthatunk egyetlen étkezés alatt. Ez nem jelenti azt, hogy ne együnk olyan ételeket, amelyeket élvezünk, csak jó, ha odafigyelünk, amikor eszünk, hogy az általunk fogyasztott étel belső tulajdonságai éppen hogyan folyásolják be viselkedésünket.

SPEEDFIT – Fitnesz Mindenkinek!
Rácz Rita Mónika
forrás: https://macrosinc.net/food-is-simple-palatability/

Loading...
Loading...

Íratkozz fel hírlevelünkre

Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről és legjobb ajánlatainkról!


    Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről
    és legjobb ajánlatainkról!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!


      A jövőben bármikor leiratkozhatsz hírlevelünkről, ha rákattintasz a leiratkozás linkre a tőlünk kapott e-mailekben, vagy lépj kapcsolatba velünk a info@speed-fit.hu címen.