Mi az az időszakos böjt?

Azt jelenti, hogy egy nap csak a meghatározott idősávon belül eszünk, általában ez egy 4-8 órán keresztül tartó időszak. Ezt a stratégiát általában azok használják, akik zsírt szeretnének leadni és hasznos lehet azoknak, akik ritkábban esznek nagyobb adagokat, vagy akiknek olyan sűrű a napi beosztásuk, hogy a rövidebb étkezési sávot jobban be tudják abba illeszteni.

Időszakos böjt és a folyószámlahitel: egy hasonlat

Beszélgessünk egy kicsit a folyószámlákról. Egy olyan hitelszövetkezet tagja vagyok ahol a megtakarítási számlámról a folyószámlámra ingyenesen utalok át. Képzeld el, hogy a hónapot 1 000 000 forint megtakarítással indítom. Attól függetlenül, hogy minden tranzakció a folyószámlámon keresztül történik, nem szükséges, hogy legyen egyenlegem rajta hiszen, ha szükséges, az összeget azonnal levonja a megtakarításomból. Tegyük fel, hogy van napi 1 000 forintos automatikus terhelésem, melyet a folyószámlámról terveznek levonni. Egy hónap folyamán összesen 30 000 forintot költök ezekre a terhelésekre, függetlenül attól, hogy mikor, vagy mennyit teszek a számlámra a hónap során.

Első eset: A hónap első napjától naponta levonják ezt az 1 000 forintot a számlámról. Mivel nincs pénz a számlámon, ezért minden nap automatikusan levonják a megtakarításomból a kiadás fedezésére. 6-án beteszek 3 500 forintot a számlámra. Ez fedezi a napi terheléseket egy darabig, így nem nyúlnak hozzá a megtakarításomhoz egészen 9-ikéig. 11-én újra beteszek, de ezúttal 5 000 forintot, így ez egy kicsit tovább kitart. 15-én mielőtt ez az összeg elfogyna, újra beteszek 2 500 forintot. 18-án beteszek 6 000 forintot, majd végül 3 000 forintot 21-én, így összesen 20 000 forintot fizettem a számlámra. Ez az összeg azonban 10 000 forinttal kevesebb, mint a napi levonások összege, szóval az egyenlegem 990 000 forintra csökkent.

Második eset: A napi terhelések szintén a hónap első napjával indulnak. Ez alkalommal nincs lehetőségem ellátogatni a bankba egészen 11-éig, szóval ekkor egy nagyobb összeget rakok be, 6 500 forintot tudván, hogy a hónap fele szinte el is múlt. 17-én újra berakok 9 000 forintot. Mivel nagyobb összegeket rakok fel az egyenlegemre, nincs szükség hozzányúlni a megtakarításomhoz, hiszen bőven van miből kifizetni a napi terhelést. Végül 20-án feltöltök 4 500 forintot, így összesen újra 20 000 forintot fizettem a hónapban, és az egyenlegem újra 990 000 forintra csökkent.

Az időszakos böjtölés hatása a zsírégetésre

Szóval mi köze van a folyószámlának az időszakos böjtöléshez és a zsírégetéshez?  A szervezeted minden nap egy bizonyos energia tartalékkal, a test zsír készletével (ez a megtakarításunk) kezd. Mindegy mennyire szálkás vagy, mindig van tartalékod, különben halott lennél. A nap folyamán a szervezeted ehhez az energia tartalékoz nyúl, hogy fedezni tudja az energiaszükségleted, amennyiben az bevitt energia (folyószámla) nem tudja ezt fedezni. Amikor eszel, energiát viszel be a szervezetedbe, hasonlóan mintha pénzt raknál be a számládra, hogy fedezni tudd a költségeidet. De van, hogy a szervezetednek hozzá kell nyúlnia a megtakarításodhoz, ha nincs meg a megfelelő összeg a folyószámládon.

Minden egyes pénzfeltöltés a kalóriabevitelt szimbolizálja. Az első esetben reggeli volt 6 órakor, ebéd 11-kor, egy nasi 15-kor, vacsora 18-kor és egy újabb nasi 20-kor. A második esetben az ebéd el lett csúsztatva 12 órára, ezt követte 17 órakor egy vacsora, majd egy nasi 20 órakor és ez mind belefért egy 8 órás idősávba. Mindkét esetben 2 000 kalóriát vittünk be a nap folyamán. Ezzel egy időben a szervezeted folyamatosan kalóriát éget az életben maradás érdekében. Ez a 1 000 forintos terhelés, ami az összes napi energiafelhasználást (TDEE) szimbolizálja. Habár a TDEE nem egy konstans értékként jelenik meg a nap folyamán, az hasonlat miatt egyszerűsítettünk, így a kalória leadása 3 000-re jött ki, mely 1 000 kalória deficitet eredményezett, melyet a megtakarításunkból kellett kivennünk.

Azzal, hogy tovább várunk az első étkezéssel, több energiát vett el a szervezetünk a zsírkészletéből, hiszen nem vittünk még be energiát. Ennek ellenére, amikor egy magasabb kalóriaértékű adagot eszünk rövidebb idősávon belül, nagyobb extra energia válik elérhetővé a szervezetünk számára, hogy visszatöltse azt az energiát, amit a nap elején elégetett. Az ábrán látható, hogy egy ponton elég kalóriabevitel történt az idősávon belül ahhoz, hogy rövid idő alatt elérjük a szükséges kalóriamennyiséget.

Hasonlóképpen, ha az első étkezés előtt edzünk, akkor ez a “böjtölő edzés” több elraktározott zsírt éget el a mozgás során, de nem eredményez nagyobb napi zsírvesztést az étkezés után végzett edzéshez képest.

Összefoglaló

A zsír oxidációja és tárolása olyan biológiai folyamatok, melyek a nap folyamán folyamatosan zajlanak. A zsírégetés érdekében idővel kevesebb zsírt kell tárolnia, mint amennyit oxidál, ez azt jelenti, hogy nettó kalória deficitben kell lenned. Az időszakos böjtölés egy egyszerű eszköz, amit az éhség szabályozásához és a napi kalóriabevitelhez használhatunk. Nincsen zsírvesztési előnye a napi kisebb idősávon belüli étkezésnek ahhoz képest, amikor az ezzel megegyező kalóriamennyiséget nagyobb sávban osztjuk el a nap folyamán. Ha a zsírégetés a célod, akkor válassz egy olyan étkezési menetrendet, amely lehetővé teszi, hogy bevidd a megfelelő kalóriamennyiséget.

SPEEDFIT – Fitnesz Mindenkinek!

Szládovics Rita Mónika

forrás: https://macrosinc.net/intermittent-fasting-and-fat-loss/

Loading...

Íratkozz fel hírlevelünkre

Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről és legjobb ajánlatainkról!


Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről
és legjobb ajánlatainkról!

Iratkozz fel hírlevelünkre!


A jövőben bármikor leiratkozhatsz hírlevelünkről, ha rákattintasz a leiratkozás linkre a tőlünk kapott e-mailekben, vagy lépj kapcsolatba velünk a info@speed-fit.hu címen.