Kétségtelen, hogy a túl sok gyorskaja tönkreteszi az egészségedet. De az “egészséges” ételeknek is vannak problematikái. A legújabb kutatási eredményekből összeállított összefoglalónkban felfedjük, melyek azok az “egészséges alapanyagok”, amelyek fekete pontot kapnak, és hogy a szerény szendvics egészségesebb lehet, mint gondolnád. Olvass tovább, és tudd meg, hogyan választhatsz okosan, tudományosan alátámasztott élelmiszereket.

AZ EGÉSZSÉGTELEN ÉTELEK ÉVEKET FARAGNAK LE AZ ÉLETEDBŐL – DE A MOGYORÓVAJAS-ZSELÉS SZENDVICS MEGMENTHETI AZ ÉLETED.

A Michigani Egyetem új tanulmányának köszönhetően most már tudjuk, hogy minden egyes hot dog, amit megeszel, 36 perccel rövidítheti meg az életedet. De nem kell drámai étrendi változást végrehajtanod ahhoz, hogy visszacsináld a károkat. Sőt, a mogyoróvajas-lekváros szendvicsek akár helyre is hozhatják. A kutatók megállapították, hogy egy adag mogyoróval (egy adag 26 perccel növeli az életed) szinte enyhítheted a hot dog életrövidítő hatását. A mogyoróvajas-lekváros szendvicseket pedig kifejezetten ajánlják, mondván, hogy a magas mogyorótartalom ellensúlyozza a mogyoróvaj hátrányait. Ha húst eszel, egy másik életmeghosszabbító taktika, ha a kalóriabevitel 10 százalékát hús helyett dióval, gyümölccsel vagy zöldséggel helyettesíted. Minden egyes nap, amikor ezt megteszed, 48 perc egészséges életet adhatsz a szervezetednek, ami a jó minőségű, betegségektől mentes életnek minősül. A kutatók ezeket a számításokat az Egészségügyi Táplálkozási Index segítségével végezték. Figyelembe vették az olyan kockázati tényezőket, mint a nátrium és a transzzsírsavak, valamint a többszörösen telítetlen zsírok és a rostok előnyeit, és megállapították 5800 különböző élelmiszer grammonkénti egészségügyi terhelését.

AZ “EGÉSZSÉGES” ÉLELMISZEREK, MELYEK FOGYASZTÁSÁT CSÖKKENTENI KELLENE

A fent említett hot dog tanulmány részeként a kutatók az Egészségügyi Táplálkozási Indexet is felhasználták, hogy feltárják 5800 élelmiszer környezeti terhelését. Értékelték, hogy az élelmiszereket hogyan állítják elő, gyűjtik be, dolgozzák fel, fogyasztják el és ártalmatlanítják, valamint azt, hogy táplálkozási szempontból mennyire hasznosak vagy károsak. Ismét megállapították, hogy a kalóriabevitel 10 százalékát hús helyett diófélékkel, gyümölcsökkel vagy zöldségekkel helyettesíteni okos lépés – ez harmadával csökkentheti a napi étrendi szénlábnyomot. Azt is megállapították, hogy a lazac nem az a csodatermék, aminek gyakran beállítják. Bár 16 percet adhat az egészséges élethez, a környezeti hatás miatt piros lámpát kapott, és a szakértők azt javasolják, hogy csökkentsük a fogyasztását. A bab alapú chili con carne is ugyanebben a csónakban evezett. Érdekes módon, bár nem meglepő, hogy a kóla káros az egészségre (minden egyes ital 12,5 percet veszíthet az életünkből), a környezeti hatás miatt zöld utat kapott.

MIT TESZ VALÓJÁBAN A TÚL SOK CUKOR A SZERVEZETEDDEL?

Egy átlagos amerikai naponta körülbelül 22 teáskanál hozzáadott cukrot fogyaszt – ez a nők esetében több mint háromszorosa, a férfiaknál pedig kétszerese az ajánlott napi mennyiségnek! Köztudott, hogy az ilyen mértékű túlfogyasztás magas vérnyomást, cukorbetegséget, zsírmájbetegséget, valamint a szívroham és a stroke fokozott kockázatát eredményezheti. De miért? A Cell Reports című szaklapban megjelent új tanulmánynak köszönhetően most már látjuk, hogy a cukorfelesleg mit okoz sejtszinten. A tudósok megállapították, hogy a túl sok cukor túl sok glükózt eredményez a sejtekben, ez pedig hatással van az egész szervezetben a lipidek összetételére, és ezáltal a mitokondriumokra (az egyes sejteken belüli energiatermelők) – amelyek kevésbé hatékonyak lesznek, és csökkentik a teljesítményüket. A tanulmány szerzője, Dr. Ning Wu elmagyarázza, hogy bár mi nem vesszük észre a cukor okozta különbséget a mitokondriumok teljesítményében, a testünk igen. “Ha a lipidegyensúly elég hosszú időre felborul, finom változásokat kezdhetünk érezni, például gyorsabban elfáradunk”. És ha a mitokondriumok ilyen módon alulteljesítik a teljesítményüket, az megteremti a feltételeket az anyagcsere-betegségek beindulásához.

MELY ÉTELEK NYÚJTJÁK ÉVTIZEDEK MÚLVA A LEGTÖBB HASZNOT?

Bár az egészséges növényi alapú élelmiszerek fogyasztása mindannyiunk számára jó lépés, a fiatal felnőtteknek különösen jót tesz. Egy új tanulmány szerint azok, akik fiatal felnőttként egészséges, növényközpontú étrendet fogyasztottak, évekkel később hajlamosabbak voltak a szívbetegségek kisebb valószínűségű kialakulására.

A kutatók 4946 nővel dolgozva (akik 18-30 évesek voltak, amikor a vizsgálat 1985-ben elkezdődött), a Priori Diet Quality Score segítségével pontozták az egyes nők étrendjének minőségét, hogy rögzítsék a hasznos, semleges és káros élelmiszerek bevitelét. A 32 éves követési idő alatt a résztvevők közül 289-nél alakult ki szív- és érrendszeri betegség. Azok, akik a legtöbb tápanyagban gazdag növényi táplálékot fogyasztották (és a hosszú távú étrendminőségi pontszám alapján az első 20 százalékba tartoztak), 52 százalékkal kisebb valószínűséggel szenvedtek szív- és érrendszeri betegségben, mint mások. Azok, akik 25 és 50 éves koruk között fokozták étrendjük minőségét és több hasznos növényi táplálékot fogyasztottak, 61 százalékkal kisebb valószínűséggel alakultak ki később szív- és érrendszeri betegségek. A kutatók megjegyezték, hogy a tápanyagokban gazdag, növényközpontú étrendnek nem feltétlenül kell vegetáriánusnak lennie. Egyszerűen csak olyan élelmiszereket foglal magában, amelyek a lehető legközelebb állnak a természeteshez, nem erősen feldolgozottak, és minden állati eredetű termék olyan tételek, mint a nem sült baromfi, nem sült hal, tojás és alacsony zsírtartalmú tejtermékek.

Forrás: lessmills.com

Loading...
Loading...

Íratkozz fel hírlevelünkre

Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről és legjobb ajánlatainkról!


    Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről
    és legjobb ajánlatainkról!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!


      A jövőben bármikor leiratkozhatsz hírlevelünkről, ha rákattintasz a leiratkozás linkre a tőlünk kapott e-mailekben, vagy lépj kapcsolatba velünk a info@speed-fit.hu címen.