Intuitív étrend

Az étrend kidolgozása két amerikai dietetikushoz, Evelyn Tribole-hoz és Elyse Resch-hez köthető, akik arra ösztökélik követőiket, hallgassanak testük jelzéseire. Akkor egyenek, ha éhesek, és azt, amit megkívánnak. Hiszen a szervezet pontosan tudja, mire van szüksége ahhoz, hogy egészséges maradjon. Az intuitív étrendben nincsenek tiltólistás ételek, de ez nem azt jelenti, hogy mérték nélkül ehetünk csokit vagy chipset, hiszen ezekre biztosan nincs szüksége a szervezetünknek. Ez bizony önismeretet és gyakorlást igényel. Lehet, hogy néhány hétnek el kell telnie. Légy türelmes, adj időt a testednek, figyeld a jelzéseit. De addig is, fogadd meg a dietetikusok alábbi tanácsait:

Engedd el a diétákat:

Azok, akik az egyik népszerű, és olykor igencsak drasztikus diéta után már próbálják is ki a másikat, gyakran küzdenek jojóeffektussal. Ha folyton csodát ígérő fogyókúrákat követsz, az eredmény kiábrándító lehet: ha le is adsz pár kilót, azonnal visszaszedsz többet, amint engedsz kicsit a gyeplőn. Ezek a diéták szigorú étrendet kínálnak, ami tökéletesen ellentétes az intuitív evéssel. Követőik nem akkor esznek, amikor éhesek, és nem azt, amit megkívánnak. Így számukra az evés semmi másról nem szól, csak a remélt fogyásról. Gondold át, mikor diétáztál úgy utoljára, hogy az hosszú távú eredménnyel járt? Mennyibe került mindez, mennyi lemondásba, szenvedésbe? És megérte? Nem győzzük elégszer hangsúlyozni: nem diétázni kell, hanem életmódot váltani, ha hosszú távon gondolkodunk.

Tiszteld az éhséget:

Ha éhezteted a szervezeted, az előbb vagy utóbb túlevéshez vezet. Egyél, ha éhes vagy.  Az intuitív étrend alapja, hogy felismerd, mikor mit kíván a szervezeted. Mikor van az a pont, amikor valóban enni kell, mikor van szó csak unalomról, figyelemelterelésről, jutalmazásról? Ha valóban itt az ideje a raktárak feltöltésének, egyél, add meg a szervezetednek ,amire szüksége van.

Köss békét az étellel:

Felejtsd el a tiltott ételeket és a csaló napokat. Ha valamilyen ételt vagy alapanyagot szigorúan kizársz az étrendedből, sokkal nehezebb lesz ellenállni neki. A csaló napokon többszörösét viszed be például csokiból, ha egész héten csak az édességen járt az eszed, de megtiltottad magadnak az élvezetet. Egy a fontos: tarts mértéket. Ehetsz egy kisebb süteményt vagy egy-egy kocka csokit, de ne többet. Így megszünteted a vágyakozást, de nem eszed túl magad. A másik fontos dolog, hogy figyeld a tested jelzéseit, mit kíván a szervezeted.  Az édesség iránti vágy például magnéziumhiányt jelezhet.

Felejtsd el, mi a jó és mi a rossz:

 Az étkezési rendellenességek között a bulimia és az anorexia mellett ott találjuk az ortorexiát is. Bizony, az is egészségtelen hosszú távon, ha” túl egészségesen” étkezel. Ha állandóan azon jár az eszed, hogy miből mennyit ehetsz, ha állandóan a kalóriákat számolod, ha semmi pénzért nem hagynál ki egy edzést, az is kóros lehet. Ne törölj ki az étrendedből egyes alapanyagokat amiatt,mert az éppen divatos diéták rossznak titulálják. Ha nincs allergiád, ételérzékenységed, ne kerüld a laktózt vagy a glutént. Hosszú távon az egyoldalú étkezés egészségtelen.

Élvezze az ételt:

Sűrű napokon legtöbben csak sietősen bekapnak valamit. Reggeli a kocsiban, ebéd az íróasztal mellett, vacsora a tévé előtt. Ismerős? Pedig nem érdemes az étkezésen időt spórolni. Add meg a módját az evésnek. Élvezd az illatokat és az ízeket. Teremts szép környezetet, teríts meg, használd kedvenc étkészletedet. Tedd el a telefont, kapcsod ki a tévét. Csak az étkezésre figyelj.

Ne étellel jutalmazz:

Az étkezést természetesen az érzelmek is meghatározzák. Eszel, ha bánatos vagy, és étkezéssel jutalmazod magad egy rossz nap, vagy egy nagyobb feladat megoldása után? Ne felejtsd el: az étel nem oldja meg a problémákat, és nem leszel még boldogabb egy-egy kiadós vacsora után. Persze nagyon fontos, hogy örömmel egyél, de ne azért, hogy lecsillapítsd hullámzó érzelmeid. Sőt, ha teletömöd a hasad valamilyen egészségtelen étellel, utána még rosszabbul érezheted magad.

Tiszteld a tested:

Nagyon nehéz olyan diétát követni, ami irreálisan szigorú. Ha nem reális elvárásokat támasztasz saját magad elé, annak csak csalódás lesz a vége. Ne akarj egy hét alatt 2-5 kilót fogyni, és ne azért szeresd a tested, mert képes a fogyásra. Ha még nem is érted el a kitűzött célt, örülj a kisebb sikereknek. Szeresd a tested, amiért képes a változásra, amiért hűségesen szolgál. A sport élvezetéért mozogj, ne azért, mert muszáj. Ne azért egyél friss, organikus gyümölcsöket, mert kötelező, hanem mert táplálod velük a tested.

SPEEDFIT – Fitnesz Mindenkinek!

forrás: dietaesfitnesz.hu

Loading...

Íratkozz fel hírlevelünkre

Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről és legjobb ajánlatainkról!


Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről
és legjobb ajánlatainkról!

Iratkozz fel hírlevelünkre!


A jövőben bármikor leiratkozhatsz hírlevelünkről, ha rákattintasz a leiratkozás linkre a tőlünk kapott e-mailekben, vagy lépj kapcsolatba velünk a info@speed-fit.hu címen.