A rostoktól telítettnek érzed magad és biztosítják az egészséges emésztést. Most bemutatunk Neked pár magas rosttartalmú ételt, a fitt bélflórád érdekében!

Étkeztél egészségtelenül az elmúlt hetekben? Egy kis Covid-kaját, hogy úgy mondjam? Ezen szeretnénk változtatni, például egy nagy tál zöldséggel, mert ezek jót tesznek az egészségednek. Nem csak a bennük található számos vitamin és ásványi anyag, hanem a rostok miatt is!

Ezek nagyon fontosak az étrended összeállításakor, többek között az egészséges emésztés érdekében. Elmondjuk, miért van szüksége a testednek rá.

Mik is pontosan a rostok?

Az élelmi rost, növényi eredetű élelmiszer-összetevő, amelyet a szervezet nem emészthet meg és nem képes felszívni, a baktériumok csak a vastagbélben bontják le a rostokat. Itt azonban az étel már nem szívódik fel a testben, mert a vastagbél fő feladata a víz eltávolítása a bél tartalmából.

Baktériumok milliárdjai élnek a vastagbélben, melyek lebonthatják a rostok egy részét. Itt viszont különbség van rost és rost között:

  • Vízben oldódó rost: Ezeket a rostanyagokat a bélbaktériumok képesek lebontani. Ennek következtében zsírsavakon és az ecetsavon kívül számos gáz képződik, amelyek kellemetlen felfúvódást okoznak.
  • Vízben oldhatatlan rost: baktériumok nem bontják le, de nagy duzzadóképessége növeli a széklet térfogatát és támogatja az egészséges bélműködést.

Miért olyan fontosak a rostok?

A magas rosttartalmú étrend pozitívan befolyásolja az emésztést. Előnyeit itt találod:

  1. Korai jóllakottságérzet: Magas duzzadóképességük miatt a rostok megnövelik az étel térfogatát, emiatt a gyomor és a belek jobban megnyúlnak, ami gyors jóllakottság érzetét váltja ki.
  2. Hosszú jóllakottságérzet: A rost megemésztése és a vastagbélbe történő szállítása nagyon hosszú időt vesz igénybe. Így a gyomor nem ürül ki olyan gyorsan, és hosszabb ideig érzed magad telítve.
  3. Az élelmi rostok megkötik a méreganyagokat: A zsír, az epesav és a koleszterin mellett a rostok megköthetik a káros méreganyagokat is, ami azt jelenti, hogy a szervezet egyszerűen kiválasztja őket.
  4. Egészséges bélflóra: Az élelmi rostokat a bélbaktériumok „táplálékának” tekintik, amelyek lebontják őket. Ez rövid láncú zsírsavakat hoz létre, amelyek pozitív hatással vannak az egészségedre, például az immunrendszeredre.
  5. Koleszterinszint-csökkentő: Ha magas a koleszterinszint, akkor a rosttartalmú étrend segíthet. A máj a rostnak köszönhetően kevesebb koleszterint termel. Az epesav megkötésével kevesebb zsír osztható fel, ami azt jelenti, hogy a tested kevesebb zsírt szív fel az ételből.

Mely ételek tartalmaznak rostot?

Az élelmi rost csak a növényi eredetű élelmiszerekben található meg.  A legismertebb szállítók olyan hüvelyesek, mint a bab, a borsó és a lencse. Van azonban még sok (és finom) étel, amely egészséges rostokkal szolgálhat. Például: alma, brokkoli, savanyú káposzta, avokádó, vörös áfonya, zabpehely, bulgur és articsóka.

Összegzésül a legfontosabb: nap, mint nap építsd be ezeket az ételeket az étrendedbe, szervezeted nagyon hálás lesz érte!

Azonban, ha szeretnél többet megtudni róluk, keresd bátran személyi edzőinket tanácsokért, receptötletekért. A szakmai segítség a mai világban kulcsfontosságúvá vált!

Jó ételekkel, jó étvágyat kívánunk!

SPEEDFIT – Fitnesz Mindenkinek

Loading...

Íratkozz fel hírlevelünkre

Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről és legjobb ajánlatainkról!


Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről
és legjobb ajánlatainkról!

Iratkozz fel hírlevelünkre!


A jövőben bármikor leiratkozhatsz hírlevelünkről, ha rákattintasz a leiratkozás linkre a tőlünk kapott e-mailekben, vagy lépj kapcsolatba velünk a info@speed-fit.hu címen.