A reggeli manapság egy vitatott téma.

Egyes „szakértők” szerint elengedhetetlen az egészség megőrzéséhez és a súlygyarapodás megelőzéséhez, míg mások azt állítják, hogy annak teljes kihagyása a trükk ahhoz, hogy karcsúak és egészségesek maradjunk.

A tudományos kutatás mindkét irányba kiterjed. Például a Harvard Közegészségügyi Iskola tudósai által végzett egyik tanulmány megállapította, hogy azoknak a férfiaknak, akik rendszeresen kihagyják a reggelit, 27 százalékkal nagyobb a szívroham vagy a szívbetegség okozta halálozás kockázata.

Egy másik tanulmány szerint a reggeli kihagyása pedig nagyobb súlygyarapodás kockázatával jár.

Másrészt az American Journal of Clinical Nutrition című szaklapban megjelent szakirodalom átfogó áttekintése arra a következtetésre jutott, hogy a reggeli hiánya alig, vagy egyáltalán nem befolyásolja a súlygyarapodást. Az adatok azt mutatták, hogy a reggelizők általában több kalóriát fogyasztanak, mint azok, akik nem esznek reggelit.

  • Akkor most pontosan mi is történik?
  • A reggeli kihagyása megkönnyíti vagy megnehezíti a fogyást, vagy egyáltalán nincs hozzá köze?
  • És mi van az izomtömeg növeléssel?
  • Segít vagy hátráltatja azokat akik fittebbek és erősebbek szeretnének lenni?

Nézzük át egy kicsit alaposabban azokat a tanulmányokat, amelyeket fentebb említettem, hátha okosabbak leszünk.

Az előnyei és a hátrányai a reggeli kihagyásának

Az első feltűnő dolog a Harvard Egyetem kutatásában az, hogy azok az emberek, akik nem reggeliztek átlagosan éhesebbnek érezték magukat, és később a nap folyamán valamint este többet ettek.

Az éjjeli étkezéssel különösebb probléma nincsen, de a kutatások azt mutatják, hogy egy étkezés kihagyása túlevéshez vezethet és megnövelheti az átlagos kalória bevitelt.

A túlevés, mint tudjuk súlygyarapodáshoz vezet, és mivel a túlsúlyos embereknél nagyobb a szívbetegségek kockázata, a reggeli kihagyása összefüggésben állhat a szív és érrendszeri megbetegedések gyakoriságával. De ez nem jelenti azt, hogy a reggeli kihagyása szívrohamot okoz.

Mi van az American Journal of Clinical Nutrition áttekintő tanulmányával?

A kutatók csak néhány szigorú, jól kivitelezett tanulmányt találtak az evés és a reggeli elfogyasztásának hatásairól, és egészen 1992-ig vissza kellett keresniük, hogy megtalálják azt az egyetlen hosszú távú, gondosan ellenőrzött vizsgálatot, amely véletlenszerűen kijelölte azokat az embereket, akik rendszeresen reggeliztek vagy kihagyták azt, majd a vizsgálat alatt meg is mérte a testtömegükre gyakorolt ​​hatást.

Az 1992-es tanulmányban, amelyet a Vanderbilt Egyetem tudósai végeztek, a reggeli elfogyasztása vagy kihagyása nem volt jelentős hatással a fogyásra. Nem a reggeli minősége számított, hanem az általános étkezési szokások és az étrend betartása, ami csupán megerősíti azt, amit az anyagcsere-kutatók évtizedek óta mondanak – az, hogy mikor eszel sokkal kevésbé fontos, mint az, hogy mit és mennyit.

Mi a helyzet az időszakos böjtöléssel?

Ebben a témában több eredményt találunk az időszakos böjtöléssel kapcsolatos kutatásban. Ha esetleg nem ismered, az időszakos böjtölés az evés és nem evés (böjt) körül forog, rendszeres ütemterv szerint, különös tekintettel a böjtre.

Normál étrend szerint néhány óránként eszünk, mondjuk reggel 8-tól este 9-ig. Vagyis minden nap szakaszosan, körülbelül 13 órán keresztül eszünk és körülbelül 11 órán keresztül semmit.

Az időszakos böjt során azonban ez megfordul úgy, hogy bizonyos módszernek megfelelően eszünk körülbelül 8 órán keresztül, és semmit nem eszünk körülbelül 16 órán keresztül.

Például időszakos böjt esetén minden nap 13 órakor elkezdhetünk enni, és 9 órakor pedig megállunk. Ez a módszer („16/8”) különösen népszerű a testépítők körében, akik élvezik az időszakos böjtölést, és alapvetően csak kihagyják a reggelit.

És mi a helyzet a tudományos bizonyítékokkal? Számos tanulmány azt mutatja, hogy az időszakos böjt ugyanolyan hatékonyan javítja az egészségi állapotot és a testösszetételt, mint a gyakori étkezés. Ennek ellenére, ellentétben sok időszakos böjtölés fanatikus állításával, úgy tűnik, hogy nem kínál semmiféle előnyt.

Összefoglalás

A lényeg ez: Ha szeretsz reggelizni, akkor egyél, ha nem szereted, akkor hagyd ki.

Sokan csak azért szeretnek reggelizni, mert szeretik a reggeli ételeket.

Másoknak az egészséges reggeli segít felpörögni vagy az egész napos éhség érzetet elkerülni.

Másrészt viszont ugyanennyien inkább kihagyják a reggelit, és az ebédidőhöz közelebb „szakítják meg a böjtöt”, mert nem éhesek vagy mert nem szeretik a szokásos reggeli ételeket. A lényeg az, hogy tudd, neked melyik működik a legjobban.

SPEEDFIT – Fitnesz Mindenkinek!
Rácz Rita Mónika
forrás: https://legionathletics.com/skipping-breakfast/

Loading...
Loading...

Íratkozz fel hírlevelünkre

Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről és legjobb ajánlatainkról!


    Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről
    és legjobb ajánlatainkról!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!


      A jövőben bármikor leiratkozhatsz hírlevelünkről, ha rákattintasz a leiratkozás linkre a tőlünk kapott e-mailekben, vagy lépj kapcsolatba velünk a info@speed-fit.hu címen.