A növényi fehérjékről gyakran állítják, hogy alacsonyabb rendűek, mint az állati eredetű fehérjék. Valóban igaz? Most elmondjuk.

A sportolók számára elengedhetetlen az állati fehérjék bevitele, például tojásból, húsból vagy klasszikus tejsavó fehérjéből. Ez azonban nem teljesen igaz, mert egyre több olyan vegán fehérjepor van a piacon, amely teljesen nélkülözi a tejsavó koncentrátumokat. De mennyire jók a növényi alternatívák az izomépítéshez?

Igaz, hogy az állati fehérje általában magasabb biológiai értékkel rendelkezik, mint a növényi fehérje, mivel az aminosav profiluk nagyon hasonlít az emberekéhez, és több esszenciális (létfontosságú) aminosavat tartalmaz. A hobbisportolók számára ez azonban nem igazán számít. A számodra tökéletes fehérjeport nem feltétlenül kell tejsavóból vagy kazeinből összeállítani, ugyanolyan egyszerűen tartalmazhat borsót, kendert, rizst vagy szóját is.

Melyik vegán fehérjepor a legjobb?

A leggyakoribb változatok közül a rizsből készült fehérjepor a nyerő – 80 százalék fehérjét tartalmaz. A szója és a borsó alapú fehérjepor szintén körülbelül 80 százalék fehérjét tartalmaz, míg a kenderből készült fehérjepor körülbelül 50 százalék fehérjét tartalmaz. Mivel ez utóbbi több szénhidrátot tartalmaz, mint a versenytársai: a tömeggyarapodás leggyorsabb módja a kenderfehérje.

A rizsfehérje különösen gazdag fehérjékben!

A rizsfehérje előállításához a rizsszemekben lévő fehérjét kivonják. Leginkább barna rizst használnak erre, amely a fehér rizshez képest több fehérjét tartalmaz. Más fehérjeforrásokhoz képest a rizs magas szintű esszenciális aminosavakkal rendelkezik, amelyeket a szervezet nem képes maga előállítani. Porszerűen kissé keserű és lisztes íze van.

A borsófehérje magas vastartalommal rendelkezik!

A borsófehérje általában nagyon jól tolerálható, és több vasat tartalmaz, mint más fehérjeporok. A vas a vörös vér pigment része. Megköti az oxigént és biztosítja annak eljutását a test sejtjeibe. Az íze határozottan a borsóra emlékeztet, állaga kissé szemcsés.

Kenderfehérje, a legújabb trend!

A kenderfehérje nemcsak kiváló biológiai értékével nyűgözhet le, hanem optimális zsírsavmintát is nyújt, mivel számos gyulladáscsökkentő omega-3 zsírsavat tartalmaz, például alfa-linolénsavat (ALA). Ez a zsírsav a sejtmembránok egyik fontos alkotóeleme, biztosítja többek között az agy fejlődését és működését is. Ezen kívül a kenderfehérje egészséges rostokat és sok létfontosságú anyagot biztosít. Íze enyhén diós, simán meg lehet szokni.

A többkomponensű porok, a különböző fehérjeforrások ideális kombinációi!

A többkomponensű fehérjepor különféle növényi fehérjeforrások keveréke. A keverékek célja sokféle esszenciális aminosav biztosítása, és ez által az egyes vegán fehérjeforrások előnyeinek egyesítése. A többkomponensű fehérje tehát a legnagyobb biológiai értékkel rendelkezik mind közül.

Mennyire egészséges a szójafehérje?

A “szója” témáról az utóbbi években újra és újra heves vita folyik – erősen kritizálják. Miért? A szója úgynevezett izoflavonokat tartalmaz. Ezek fitokémiai anyagok, más néven fitoösztrogének, mivel kémiai szerkezetük hasonló a női nemi hormonhoz – az ösztrogénhez. Ez egy olyan pletykát váltott ki, miszerint a férfiaknak szójafehérje fogyasztásakor, a melleik abszolút növekedésével kellene számolniuk.

A szójafehérjéknél is megkülönböztetik az izolátumot és a koncentrátumot. Ez utóbbi teljesen ártalmatlan. Az izolátum viszont olyan anyagokat tartalmaz, amelyek valójában mellszövet-képződéshez vezethetnek, ám napi 30 grammig ártalmatlan.

Mennyire magas a vegán fehérjepor biológiai értéke?

A fehérje biológiai értéke megmutatja, hogy a test mennyire képes felvenni a fehérjét. Minél magasabb a biológiai érték, a tested annál inkább képes átalakítani az ételből származó fehérjét saját fehérjévé. Tény: A vegán fehérjepor biológiai értéke alacsonyabb, mint a tejsavó fehérjéé.

De ennek nem kell visszatartania, mert a különféle vegán fehérjeforrások okos kombinációja növeli a biológiai értéket. Ezért sok gyártó olyan vegán fehérjeporok kombinációját értékesíti, amelyek könnyen felvehetik a tejsavó fehérjével a versenyt.

A növényi fehérjéknek is van egy nagy előnyük: A testednek kevesebb energiára van szüksége az anyagcserédhez. Következmény: Fittebbnek érzed magad.

Vegánként több fehérjeturmixot kell innom, mint az többieknek?

Nem. Széles körben elterjedt tévhit, miszerint a fehérje csak az állati eredetű termékekben áll rendelkezésre elegendő mennyiségben. A hüvelyesek, például a szárított lencsék, 23 gramm fehérjét tartalmaznak 100 grammban, többet, mint a marhahús filé (100 grammban 21 gramm). Vagy akár a földimogyoró 25 gramm fehérjével 100 grammonként, még több ennél. A vegetáriánus vagy vegán erősportolóknak nem kell több fehérjeturmixot inniuk naponta.

Következtetés: A vegán fehérjepor ugyanolyan jó, mint a tejsavó

A különféle vegán fehérjeforrások intelligens kombinációjának köszönhetően a növényi fehérjepor kiváló minőségű, hasonló a savófehérjéhez. Csak próbáld ki, melyik ízlik a legjobban!

Jó edzést kívánunk!

SPEEDFIT – Fitnesz Mindenkinek

Loading...
Loading...

Íratkozz fel hírlevelünkre

Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről és legjobb ajánlatainkról!


    Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről
    és legjobb ajánlatainkról!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!


      A jövőben bármikor leiratkozhatsz hírlevelünkről, ha rákattintasz a leiratkozás linkre a tőlünk kapott e-mailekben, vagy lépj kapcsolatba velünk a info@speed-fit.hu címen.