Hallottál már arról, hogy soha ne egyél egy bizonyos mennyiségű, például 1200, 1500 vagy 1800 kalóriánál kevesebbet naponta?

Ha ennél kevesebbet eszel, azt mondják több kárt is okozhatsz magadnak, többek között. . .

  • Emésztőrendszer károsodását
  • Rendkívüli éhséget
  • Alultápláltságot
  • Hormonális zavart
  • Izomvesztést
  • Hangulatingadozást
  • Menstruációs rendellenességeket
  • És a többi.

Gyakran hallok olyan emberekről, akiket ez az elmélet megijeszt, mert egy bizonyítékokon alapuló képlet vagy számológép olyan napi kalóriabevitelt ad ki nekik, ami szerintük már „veszélyesen alacsony” mennyiség.

Szerencsére egy valódi univerzális kalóriaminimum ennél jóval alacsonyabb lenne, mert sokan egyszerűen nem égetnek el annyi kalóriát, mint gondolják, és még akkor is, ha a kalóriabevitel túl alacsony is lenne, az állítólagos következmények egy kicsit túlzóak.

Például egy 165 cm magas, 59 kilós nő, aki heti 1-3 órát edz, naponta körülbelül 1700 kalóriát éget el, és ha hetente körülbelül 0,5 kg zsírt szeretne leadni (mérsékelt fogyással), akkor napi 1200 kalóriát kellene ennie.

Ha viszont 178 cm magas és 72 kg súllyal rendelkezne, akkor a napi teljes energiafelhasználása (TDEE) közel 2000 kalóriára emelkedne naponta, és ha emellett heti 4-6 órára növeljük az edzései számát, akkor elérheti a napi 2300 kalóriát is. Így, ha napi kalória célját újra 0,5 kiló zsírvesztéshez igazítjuk, akkor 1800 kalóriát kapunk – ez a mennyiség konkrétan a kisebb és mozgásszegényebb énje számára már az izomnövekedéshez kellene.

Férfiaknál ugyanúgy működik. Egy 170 cm magas, 73 kilós srác, aki heti 1-3 órát edz, körülbelül 2100 kalóriát éget el naponta, míg egy 190 cm magas, 90 kilós, heti 4-6 órát edző férfi majdnem napi 3000-et.

Tehát mondván, hogy soha senki ne fogyasszon kevesebbet egy önkényesen kialakított kalória mennyiségnél olyan, mintha azt mondanánk, hogy soha senki ne vezessen 90 km/órás sebességnél lassabban az autópályán. Mi van akkor, ha motorhibájuk van? Mi van, ha hatalmas a forgalom? És ha esetleg leszakad az ég? Az ilyen tanácsok túlságosan le vannak egyszerűsítve.

De akkor fogyásnál mennyivel csökkentsük az értéket a fogyáshoz? Van egy kalóriaküszöb, amit nem szabad átlépni, ugye?

Igen, mert ha túl erősen visszafogod a bevitt kalóriákat, akkor nem „károsítod” az anyagcseréd, nem borítod fel a hormonháztartásod, nem adod le az izmaid, és más módon sem rontod el a testfelépítésed, ennek ellenére a kalóriaszegény diétával asszociált negatív mellékhatások gyakran hangsúlyosabbak.

Kutatások alapján, melyek a sportos nők és férfiak energia felhasználását és annak hatását vizsgálta, fogyáshoz nem kevesebbet mint napi 16-20 kalóriát ajánlanak testsúlykilogrammonként az aktivitástól függetlenül (napi 20-24 testsúlykilogrammonként a legtöbb ember számára jól működik).

Ez az alsó határ lehetővé teszi a gyors (és ésszerű) zsírvesztést az extrém fogyókúra hátrányai nélkül.

És mi a helyzet diétázás táplálkozási részével? Előfordulhat irritáló elégtelenség vagy akár legyengítő hiányosság, ha a szokásosnál lényegesen kevesebb ételt fogyasztunk?

Nem, ha a legtöbb kalóriát viszonylag feldolgozatlan és egészséges ételekből nyerjük, mint a sovány fehérje, gyümölcsök, zöldségek, hüvelyesek, teljes kiőrlésű gabonák, magvak és hasonlók. És ha szeretnénk biztosítani, hogy a fogyókúra során a testünket teljes mértékben tápláljuk, akkor iktassunk be egy kiváló minőségű multivitamint is a programunkba.

A lényeg az, hogy nincs kőbe vésett határérték arra vonatkozóan, hogy mennyire lehet alacsony a kalória bevitelünk, a válasz a saját  körülményeinktől, preferenciáinktól és céljainktól függ, és nincs olyan fiziológiai „határ”, amely átlépése azonnal éhező módba kapcsolja a testünket, ha túl alacsony a kalóriabevitelünk.

SPEEDFIT – Fitnesz Mindenkinek!

Rácz Rita Mónika

forrás: https://legionathletics.com/1200-calories-per-day/

Loading...
Loading...

Íratkozz fel hírlevelünkre

Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről és legjobb ajánlatainkról!


    Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről
    és legjobb ajánlatainkról!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!


      A jövőben bármikor leiratkozhatsz hírlevelünkről, ha rákattintasz a leiratkozás linkre a tőlünk kapott e-mailekben, vagy lépj kapcsolatba velünk a info@speed-fit.hu címen.