A következőkben felsoroljuk szervezetünk fokozott vitamin igényeit, valamint bemutatjuk a pótlás lehetőségeit.

  • A-vitamin: a látásélesség növelése, a bőr és a körmök egészségének védelme, az ellenállóképesség fokozása.
  • A-vitamin források: máj, répa, káposzta, sütőtök, paradicsom, tojássárgája, vaj.
  • D-vitamin: a csontszilárdság növelése, a csontritkulás megelőzése, az immunrendszer hatásának növelése.
  • D-vitamin források: tojássárgája, máj, tengeri halak, gomba, tejtermékek. Különösen fontos a D-vitamin pótlás télen a napfényszegény ködös, füstös városokban.
  • B-vitaminok B1 B2 B3 B5 B6 Folsav, B12 B17 (Amygdalin) Biotin, Kolin: a szervezet számára nélkülözhetetlen vízben oldódó, hőérzékeny vitaminok. A szervezet összes anyagcsere folyamatában részt vesznek: izomépítés, vérképzés, gyulladások megelőzése, aminosav-, és fehérjeszintézis, az idegrendszer egyensúlyi állapotának megőrzése, a szív védelme az infarktus ellen, a bőr, a haj, a köröm védelme, a daganatos megbetegedések megelőzése.
  • B-vitamin források: hántolatlan növényi magvak, búzacsíra (a malmozásnál kirostált szik rész), búzakorpa, máj, tej, tojás, élesztő, zöldbab, karalábé, paradicsom, brokkoli, barna rizs, kukorica, burgonya, aszalt szilva, bab, borsó, lencse, káposztafélék, mák, napraforgó, földimogyoró, mandula, szilva, barackmag.
  • C-vitamin: az egyik legfontosabb antioxidáns, a hûléses megbetegedések, dohányzás, stressz, elhízás okozta panaszok enyhítése.
  • C-vitamin források: kivi, csipkebogyó, narancs, citrom, grapefruit, homoktövis, fekete ribizli, brokkoli, kelbimbó, eper, alma. A mélyhûtött gyümölcsök vitamintartalma magasabb, mert a gyors mélyhûtés kíméli a C-vitamint. Hő hatására bomlik, ezért a forró teában a citrom hatástalan.
  • E-vitamin (szintén fontos antioxidáns): megköti a szabad-gyököket, amelyek számos megbetegedések okozói, csökkenti a szívroham kockázatát, véd a daganatos megbetegedések ellen, gátolja az érelmeszesedést.
  • E-vitamin források: búzacsíra, búzacsíra olaj, mogyoró, dió, napraforgó mag, tökmag.
  • Szelén (szintén fontos antioxidáns): késlelteti az öregedést, véd a daganatos megbetegedések kialakulása ellen, fokozza az A, C, E vitaminok hatását, gátolja az érelmeszesedést, csökkenti az asztma kialakulásának esélyét.
  • Szelén források: kókuszdió, szárított vargánya, füstölt hering, búzacsíra, szójabab, karalábé, korpás kenyér.
  • Béta-karotin és egyéb karotenoidok: az A-vitamin előanyagai, nem halmozódnak fel a szervezetben. A béta-karotin javítja a látásélességet, segíti a csontképződést, erősíti az ellenálló képességet, védi a bőrt a fertőzésektől, dohányosoknál csökkenti a tüdődaganatok kialakulásának esélyét, megvédi a bőrt az öregedéstől.
  • Béta-karotin és karotenoiod források: sárgabarack, sütőtök, sárgarépa, paradicsom, spenót, mangó, papaya, káposztafélék.

Természetes anyagokból (zöldségekből, gyümölcsökből) történő vitaminpótlásnál érdemes az alábbi tényeket figyelembe venni.

  • A vitaminok hőérzékenyek, ezért kíméletesen, hőkezelés nélkül (lehetőleg főzés nélkül, nyersen, vagy párolással) fogyasszuk a felhasznált zöldségeket, gyümölcsöket.
  • A zöldséget, gyümölcsöt a mosás után daraboljuk, mert mosáskor jelentős mértékû vitaminvesztéssel számolhatunk.
  • A tények igazolják, hogy a szezonális tényezők okozta friss gyümölcsök hiánya ellenére is, a téli időszakban megfelelő konyhatechnikai eljárásokkal és változatos, ötletes receptekkel teljes értékûen pótolhatók a vitaminok, csökkentve a betegségek kialakulásának esélyeit.

Táplálkozásunkban a télen megnövekedett vitaminigény multivitamin tablettákkal is pótolható.

 

Forrás: http://www.betegvagyok.hu/cikkek/vitaminok-telen

Loading...
Loading...

Íratkozz fel hírlevelünkre

Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről és legjobb ajánlatainkról!


    Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről
    és legjobb ajánlatainkról!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!


      A jövőben bármikor leiratkozhatsz hírlevelünkről, ha rákattintasz a leiratkozás linkre a tőlünk kapott e-mailekben, vagy lépj kapcsolatba velünk a info@speed-fit.hu címen.