Amit a spárgáról tudnod kell

Zöld és fehér fajtája is kapható, viszonylag rövid a szezonja, ám annál egészségesebb és változatosan elkészíthető. Rettentő egyszerű és sokszínű módon tudod felhasználni, bizonyos részeit még nyersen is fogyaszthatod! Legismertebb típusa a fehér és a zöld spárga, de megtalálható lila színben is, ezt hasonlóan kell elkészíteni, mint a fehér fajtáját. Az igazi szezonja májustól június végéig tart, de már áprilisban is láthatsz szép és megfizethető árú zöldségeket.

Spárgának nevezzük a növény megvastagodott, zsenge hajtását, amit főzni, sütni vagy párolni is tudsz. Nemcsak finom, de nagyon egészséges is! A legnagyobb része víz (így enyhe vízhajtó hatása is van!), alacsony szénhidrát- és zsírtartalmú, így a kalóriatartalma egészen minimális. Viszont rostok, vitaminok és ásványi anyagok bőven vannak benne: magas a káliumtartalma, nem beszélve a vasról és magnéziumról. Mindkét fajta legjobb része a csúcsa, amit még nyersen is fogyaszthatsz, ez talán a legfinomabb rajta! 

Zöld és fehér spárga

Legtöbben a föld alatt növő fehér spárgát ismerik, ebből gyakran krémleves készül, vagy besamelmártással öntik le, úgy kerül a tepsibe. Ha ezt a fajtát nem hámozzuk meg megfelelően, akkor fás maradhat, ezért tartanak is sokan tőle. A fehér spárgát tehát mindig hámozzuk meg a végétől a fejéig, az alsó végét pedig törjük le, így nem érhet csalódás!

A zöld spárga a föld felett növekszik, így a fehér típusával ellentétben, ebben sokkal több vitamin és ásványi anyag lapul. Ezzel sokkal kevesebb munkánk van, mivel hámozni sem kell, csak az alsó részét alaposan megtisztítani. Ám itt is belefuthatunk fás példányokba! Ezt a lehető legegyszerűbb módon tudod kivédeni:meg kell törnöd, és ahol eltörik, az a része ehető egészen a csúcsáig, de a többit sajnos ki kell dobnod.

Hogyan válasszunk spárgát?

Figyelj oda, hogy csak frisset vegyél! Ha már puha és nem roppan, viszont ide-oda hajlik, akkor inkább hagyd ott a polcon. Éppen ezért, ha hazaviszed, ne tárold sokáig, maximum egy-két napot a hűtőszekrényben, a végét nedves papírba csomagolva.  Legyen friss és fényes! A fénytelen, gumiszerű spárga nem élvezhető és tápértéke sem ugyan az már. 

Rövid főzési idő – tökéletes aroma

A fehér spárgát állítva főzd, így főzés közben párolódik is (mialatt a spárga megfő, a csúcsok is megpuhulnak a gőz hatására, azonban nem fognak túlfőni)! Főzőlevét ne öntsd ki, levesek vagy mártások értékes alapanyaga lehet: adj hozzá citromlevet, sót és egy csipet cukrot; sőt akár csirke alaplére is cserélheted.

A zöld spárga rövidebb idő alatt készül el, de ez a fajta nagyon finom grillezve vagy tepsiben sütve – például parmezánnal, vagy akár tejszínes ételekkel. 

Sütés tippünk!

A zöld spárga főzve is finom, de sütve még zamatosabb lesz. A megtisztított spárgát tedd sütőpapírral bélelt tepsibe, forgasd össze kevés (nem szűz!) olíva olajjal, és told 200 °C-ra előmelegített sütőbe. Tekerheted baconbe vagy fekete-erdei sonkába is, de reszelt parmezánnal megszórva is fenséges lesz. Vastagságtól függően 10-12 perc szükséges a sütőben, túlsütni semmiképpen sem ajánlom. Ha szeretnél egy kis pluszt csempészni a fogásokba: szórd meg pici nádcukorral, így sütés közben szépen karamellizálódni fog!

Jó ételekkel, jó étvágyat kívánunk!

SPEEDFIT – Fitnesz Mindenkinek!

Loading...

Íratkozz fel hírlevelünkre

Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről és legjobb ajánlatainkról!


Értesülj elsők között legfrissebb híreinkről
és legjobb ajánlatainkról!

Iratkozz fel hírlevelünkre!


A jövőben bármikor leiratkozhatsz hírlevelünkről, ha rákattintasz a leiratkozás linkre a tőlünk kapott e-mailekben, vagy lépj kapcsolatba velünk a info@speed-fit.hu címen.